بایدن: مدارک و اسناد حمله هواداران ترامپ به کنگره تکان دهنده است

به گزارش بهمن، رئیس جمهور آمریکا می گوید که تازه ترین مدارک و شهادت شهود در پرونده یورش حامیان رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور، ناگوار است.

به گزارش بهمن به نقل از العربیه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن اشاره به یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، تازه ترین مدارک عرضه شده را «ناگوار و تکان دهنده» توصیف کرد.
بایدن گزارش اخیر اعضای کمیته رسیدگی به پرونده شورش ششم ژانویه را «تا حدی تکان دهنده» خواند و اظهار داشت: فکر می کنم گواهی و شهادت شهود و ویدئوی عرضه شده، واقعاً ناگوار است و برای من خیلی دشوار می باشد که در رابطه با آن اظهار نظر نکنم اما تصور می کنم که آنچه اتفاق افتاده ناگوار است.
وی اضافه کرد: اما هر حرف دیگری که در رابطه با آن بزنم، شما را وادار می کند که بپرسید آیا قصد دارم دادستان کل را تحت تاثیر قرار بدهم که البته حق دارید اما، این طور نیست و من هیچگاه با او حرف نزده ام.
کمیته مجلس نمایندگان که مسئولیت رسیدگی به شورش ششم ژانویه را برعهده داشته و از هفت دموکرات و دو جمهوری خواه تشکیل شده، ویدئوی جدیدی را افشا کرده که در آن رهبران کنگره در بحبوحه شورش، در نهایت فروماندگی درخواست کمک می کنند.
کمیته تحقیقات همینطور رای و نظر موافق خود برای احضار دونالد ترامپ و شهادت دادن در رابطه با نقش وی در خشونت های ژانویه ۲۰۲۱ را اعلام نموده است.
این رای گیری بعد از بخش پایانی این دادرسی عجیب و غریب انجام شد؛ بخشی که در جریان آن کمیته تحقیقات مدارک تازه ای را رو کرد که نشان داده است ترامپ قصد داشته تا بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، خویش را پیروز این انتخابات معرفی نماید.
حامیان افراطی و دوآتشه ترامپ در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در اعتراض به تأیید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، به ساختمان کنگره یورش بردند؛ حادثه ای که منجر به کشته شدن ۵ نفر و و شماری زخمی شد.
ترامپ الان متهم به تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره است. کمیته منتخب مجلس نمایندگان جهت بررسی حمله ۶ ژانویه درحال بررسی اقدامات ترامپ در آن روز است تا مشخص نماید که او چه نقشی ایفا کرده است. این پرونده، اتهامی مجزا از یورش پلیس به عمارت ترامپ و توقیف اسناد طبقه بندی شده است. لازم به ذکر است که رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم احضار وی برای شهادت پیرامون حمله به ساختمان کنگره را هم محکوم کرده است.

منبع: