در بازدید رئیس و اعضای كمیسیون آموزش مجلس از ISC مطرح شد حمایت مجلس از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری

به گزارش بهمن، در بازدید رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ضمن اشاره به حمایت های ویژه مالی و معنوی کمیسیون از این مؤسسه، عنوان شد که این مؤسسه در عرصه تولید علم برگ برنده ایران در سطح کشورهای اسلامی و جهان است و نباید این جایگاه را از دست بدهیم و باید حامی مأموریت های محول شده به آن باشیم.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، دکتر فاضل زاده، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در بازدید رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شیراز و استان فارس در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از رؤسا و معاونان دانشگاه های استان فارس از این مؤسسه، ضمن خیرمقدم به حضور میهمانان و تبریک میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص)، امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت روز حافظ به معرفی تاریخچه تأسیس، فعالیت ها و عملکرد مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و همینطور پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پرداخت.
وی اظهار نمود: همچون خدمات مهمی که مرکز منطقه ای از بدو تاسیس در سال ۱۳۷۰ در اختیار پژوهشگران قرار می دهد، میتوان به تولید انواع پایگاه های اطلاعات علمی، تاسیس شاخه های اطلاع رسانی در سرتاسر کشور به منظور تأمین مدارک علمی کاربران، چاپ و انتشار گزارش پژوهش ها، مجلات و کتاب های علمی فارسی و غیر فارسی، برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و محققان منطقه ای و همینطور پشتیبانی از پژوهش های داخلی و منطقه ای در حوزه علوم و تکنولوژی اشاره نمود.
وی ادامه داد: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری دسترسی به بیشتر از ۸ میلیون مدرک با زبان ها و طیف های موضوعی مختلف را در اختیار اساتید و پژوهشگران قرار می دهد.
رئیس ISC در ادامه به معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پرداخت و اظهار داشت: ISC از بدو تاسیس در سال ۱۳۸۷ از راه تدوین گزارش های علمی و تهیه استانداردهای لازم برای انتشارات علمی به تحلیل استنادی عملکرد پژوهشی مؤلفه هایی مانند دانشگاه ها، سازمان ها و نهادهای تحقیقاتی، دانشمندان و پژوهشگران، نشریات علمی و رشته های موضوعی در ایران و سایر کشورهای اسلامی می پردازد.
ایشان در ادامه به معرفی برخی سامانه ها و فرآورده های علمی مهم ISC همچون سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا)، نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی، بررسی، تحلیل و رتبه بندی نشریات ISC، شناسایی محققان و نویسندگان برتر، تولید شناسه دیجیتال اشیای بین المللی Digital Object Recognizer (DOR)، سامانه گردهمایی ها و همایش های ملی و بین المللی ایران، عرضه گزارش جایگاه علمی ایران و دانشگاه های کشور در سطح بین المللی، استخراج و پالایش لیست پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر ایرانی، رتبه بندی دانشگاه های ایران، کشورهای اسلامی، دانشگاه های دنیا و دانشگاه های D8 پرداخت.
وی در مورد سامانه “نان”، اظهار داشت: این سامانه سه هدف اصلی را دنبال می کند که شامل جهت دادن بخشی از ظرفیت پژوهشی کشور به سمت نیازها، ایجاد عدالت در دسترسی به اولویت های پژوهشی و فناوری کشور و همینطور توجه و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی در جهت رفع نیازهای کشور است.
وی در مورد رتبه بندی دانشگاه های D8، اظهار داشت: این رتبه بندی که به تقاضای گروه هشت کشور اسلامی درحال توسعه معروف به D8 در ISC صورت می گیرد، شامل ۴۶۳ دانشگاه است که دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران از ایران جزو پنج دانشگاه برتر این رتبه بندی هستند.
دکتر فاضل زاده اظهار داشت: در جهت تدوین و بازبینی برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس و با همکاری دانشگاه ها، مؤسسات علمی و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، ISC متولی تشکیل دبیرخانه، تدوین پایش و ارزیابی برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس شده است.
ایشان در ادامه به بیان چشم انداز مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و همینطور اولویت های پیش روی ISC پرداخت.
دکتر فاضل زاده با عنایت به نقش آفرینی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری در مباحث بسیار حساس و مأموریت های ملی و بین المللی و سکوهای ملی فناوری و نوآوری پیشنهاداتی را به اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری عرضه داد که مواردی همچون عملیاتی شدن ارتقاء سطح این مؤسسه از سطح سه به سطح یک دستگاههای اجرایی کشور و همینطور ایجاد ردیف بودجه ای مستقل برای مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و حمایت های ویژه مالی و معنوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری را شامل می شد.
در ادامه، دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افتخار بزرگی است که شیراز مهد علم و دانش است و واقع شدن چنین مؤسسه علمی ملی و بین المللی در این شهر بسیار پرارزش است.
وی ادامه داد: با پیگیری های لازم تلاش خواهد شد که این مؤسسه به سطح یک در میان دستگاههای اجرایی ارتقا یابد.
به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، در ادامه، دکتر علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ضمن خیرمقدم به رئیس و اعضای کمیسیون و همینطور تشکر به پاس خدمات ارزشمند دکتر فاضل زاده و همکارانش، اظهار داشت: مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) آبروی نظام است و بی توجهی به این مؤسسه سبب می شود سایر کشورهای اسلامی و منطقه آنرا به کشور خود منتقل کنند و باید تلاش نماییم این مؤسسه را در کشور حفظ نموده و برای ارتقاء جایگاه آن بکوشیم.
دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این جلسه اظهار داشت: مؤسسه ISC تنها متعلق به شیراز و ایران نیست و متعلق به جهان اسلام است. باید تلاش نماییم این مؤسسه را در راه انجام فعالیتهای پرارزش علمی آن هم در سطح جهان اسلام حفظ نماییم. همچنین، این مؤسسه در عرصه تولید علم برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در سطح کشورهای اسلامی و جهان است و نباید این جایگاه را از دست بدهیم و باید حامی مأموریت های محول شده به آن باشیم.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هم می تواند از ظرفیت ها و پتانسیل های این مؤسسه در جهت عرضه خدمات علمی به نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بهره لازم را ببرد.
دکتر علویان مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز اظهار داشت: ISC طبق دستور مقام معظم رهبری تأسیس شده است و به مثابه رویشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید برای تقویت این رویش تمام تلاش خویش را به کار بگماریم.