واکنش منفی اتحادیه اروپا به همه پرسی الحاق شرق اوکراین به روسیه

به گزارش بهمن، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس شورای اروپا همه پرسی الحاق مناطق شرقی اوکراین به روسیه را محکوم کردند و نتایج آنرا ساختگی و غیرقابل قبول خواندند.

به گزارش بهمن به نقل از الجزیره، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به برگزاری همه پرسی الحاق مناطق شرقی اوکراین به خاک روسیه و نتایج آن اظهار داشت: اتحادیه اروپا این همه پرسی غیرقانونی و نتایج ساختگی آنرا محکوم می کند.
بورل در ادامه اضافه کرد: نتایج همه پرسی روسیه در مناطق شرقی اوکراین مبین تعرض مجدد به حاکمیت این کشور و نقض مکرر حقوق بشر توسط روسیه است.
این مقام ارشد اروپایی با اشاره به احتمال وقوع خرابکاری در راه دو خط انتقال گاز روسیه به اروپا «نورد استریم ۱ و ۲» خاطرنشان کرد: ما به شدت در رابطه با خسارت های وارد شده به خطوط نورد استریم احساس نگرانی می نماییم و معتقدیم این حوادث اتفاقی نیست. همه اطلاعات نشان داده است که این حادثه بوسیله ی یک عامل خارجی بوجود آمده است و ما از تحقیقات برای آشکار حقیقت ها حمایت می نماییم.
«شارل میشل» رئیس شورای اروپا هم در واکنش به همه پرسی الحاق مناطق شرقی اوکراین به خاک روسیه اظهار داشت: نتایج این همه پرسی ها در اوکراین را به رسمیت نمی شناسیم چون که نادرست و ساختگی است.
میشل در ادامه با اشاره به خرابکاری در دو خط نورد استریم اظهار داشت: عواقب این خرابکاری به عهده عوامل آن است و آنها هزینه اقدامات خویش را پرداخت خواهند کرد. تلاشهای ما برای متنوع ساختن منابع انرژی اروپا و بی نیازی از گاز روسیه همچنان ادامه دارد.
قابل ذکر است که منطقه زاپروژیا به همراه خِرسون و دو جمهوری لوهانسک و دونتسک، جزو چهار منطقه ای بودند که به منظور پیوستن به روسیه، از جمعه هفته گذشته مبادرت به برگزاری همه پرسی کردند. این همه پرسی دیشب به اتمام رسید و نتایج اولیه آن حاکی از است که بیشتر از ۹۰ درصد شرکت کنندگان با الحاق به مسکو موافقند.
این تحولات سیاسی در حالی است که خطوط لوله نورد استریم یک و دو روز گذشته سه شنبه به فاصله چند ساعت از یکدیگر، از سه نقطه گرفتار نشتی شد. اولین نشتی در نورد استریم ۲ در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک و سپس دو نشتی در نورد استریم یک که خط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا شمرده می شود، شناسایی شد.
کاخ کرملین روسیه روز گذشته اعلام نمود که تحقیقات در رابطه با این حادثه در حال انجام می باشد و هیچ علتی همچون خرابکاری های احتمالی را نمی توان نادیده گرفت.

منبع: