خودداری رئیس جمهور شیلی از دریافت استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی

به گزارش بهمن، رئیس جمهور شیلی در پشتیبانی از مردم فلسطین، از دریافت استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی خودداری کرد.

به گزارش خبرگزای مهر، رئیس جمهور شیلی از دریافت استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی خودداری کرد.
این خبر را جروزالیم پست هم تائید کرده و به نقل از رسانه های شیلی گفته است که «گابریل بوریک»، رئیس جمهور شیلی روز پنجشنبه از دریافت استوارنامه «گیل آرتزیلی» سفیر تل آویو در شیلی خودداری کرد.
منابع شیلیایی گفته اند که این تصمیم در اعتراض و به علت کشته شدن کودکان فلسطینی در بمباران اخیر نوار غزه از جانب ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته شده است.
در حال حاضر دریافت استوارنامه سفیر تل آویو به تعویق افتاده و معلوم نیست که آیا در نهایت رئیس جمهور شیلی استوارنامه سفیر تل آویو را مورد تائید قرار خواهد داد یا خیر؟
همچنین برخی رسانه های شیلی همچون روزنامه لاترسرا اعلام نمود که عدم پذیرش استوارنامه سفیر تل آویو در شیلی به علت کشته شدن یک نوجوان فلسطینی در جریان حملات نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری صورت گرفته است.
پیش از این هم «گابریل بوریک»، در گفتگو با شبکه ۱۳ تلویزیون این کشور تصریح کرده بود که ما از نزدیک پیگیر تحولات اوکراین هستیم و با مردم این کشور به جهت جنگ اعلام همبستگی می نماییم اما بهتر است بدانیم که جاهای دیگری همچون فلسطین هستند که جنایات بیشتری در آن اتفاق می افتد اما در مورد آنها همبستگی کمتری صورت می گیرد.
بوریک تصریح کرد که فلسطین سال هاست اشغال شده و ما از آنچه در آنجا می گذرد اطلاع چندانی نداریم و مهم می باشد که بدانیم در آنجا چه اتفاقاتی می افتد.
«گابریل بوریک» که کمتر از یکسال پیش به ریاست جمهوری شیلی رسیده، نامزد جناح چپ ترقی خواه شیلی است که از مدافعان فلسطین و از حامیان تحریم کالاهای ساخته شده در شهرک های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین است. بوریک با ۳۵ سال سن جوان ترین رئیس جمهور تاریخ شیلی است و از زمانی که نماینده پارلمان شیلی بود به انتقاد از تل آویو می پرداخت.
سال گذشته همزمان با پیروزی بوریک نیز، «جروزالیم پست» در مطلبی با عنایت به انتخاب این نامزد ائتلاف چپ به ریاست جمهوری شیلی، نوشت: نفوذ فرهنگی ایران در شیلی رو به افزایش است و به ریاست جمهوری رسیدن یک فرد چپگرا در این کشور می تواند این فرآیند را تسریع کند.
در این مطلب که از جانب «امانوئل اتولنگی» پژوهشگر ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» نوشته شده است به فعالیت «مرکز فرهنگی» ایران در سانتیاگو پایتخت شیلی اشاره شده که از جانب یک روحانی عضو حزب الله اداره می شود. این فرد روابط خانوادگی و اقتصادی قوی با حزب الله دارد و در شیلی برای حزب الله کمک مالی جمع و نیرو استخدام می کند.
در بخشی از این گزارش به این مساله اشاره می شود که ایران در تمام کشورهای آمریکای جنوبی جای پای محکمی دارد و به کمک مراکز فرهنگی خود، در جوامع میزبان نفوذ می کند. کار این مراکز اینست که سیاستمداران، کنشگران، روزنامه نگاران و دانشگاهیان چپگرا را به روشی هدفمند جذب خود کنند.
اتولنگی در ادامه نوشت: شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان «هیسپان تی وی» ایران بدین منظور در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد حال آنکه مرکز فرهنگی سانتیاگو هم با کمک هیسپان تی وی، در آشنایی مردم شیلی با اسلام و مذهب شیعه سهیم است.