پوتین: فرآیند حذف دلار از اقتصاد جهانی اجتناب ناپذیر است

به گزارش بهمن، رئیس جمهور روسیه در نشستی اعلام نمود که فرآیند حذف دلار از اقتصاد جهانی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش بهمن به نقل از آناتولی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه اظهار داشت که روند حذف دلار از اقتصاد جهانی حتمی است.
پوتین در نشستی دولتی در مسکو پیشنهاد کرد که بودجه سه سال آینده روسیه باید بر توسعه، اجرای پروژه های زیربنایی بزرگ و تحریک فعالیتهای اقتصادی متمرکز شود.
رئیس جمهور روسیه همینطور افزود که در شرایط مدرن اقتصادی، ما با یک فرایند شناخته شده و اجتناب ناپذیر دلارزدایی روبرو خواهیم بود.
ولادیمیر پوتین تصریح کرد که روسیه با اطمینان با فشارهای خارجی و تهاجم مالی و فناوری برخی کشورها مقابله می کند.
پوتین همینطور اظهار داشت: تمام اقدامات با هدف حفظ اشتغال و مشاغل و همینطور عرضه کمک های هدفمند به شهروندان روسیه، بخصوص خانواده های دارای فرزند و بازنشستگان صورت گرفته است و در نتیجه اجرای این مجموعه اقدامات، اجازه نزول شدید اقتصاد را ندادیم، تورم هم به سرعت تثبیت شد و بعد از تورم ۱۷.۸ درصدی در فروردین، این نرخ امروز به ۱۴.۱ درصد کاهش پیدا کرد و پیشبینی شده نرخ تورم تا آخر سال حدود ۱۲ درصد خواهد بود.
به گفته پوتین پویایی شاخصهای کلیدی به صورت ماهانه نشان داده است که اقتصاد به تدریج درحال تثبیت، یکسان شدن و ورود به مسیر رشد است و بنگاه ها به وضعیت عادی کار باز می گردند. وی تصریح کرد: در مردادماه بانکها کار خویش را بالا بردند که این نشانه خوبی است که رشد فعالیتهای اقتصادی را نشان داده است.
رئیس جمهور همینطور اظهار داشت: سیاست های کلان مسئولانه ای که در سالهای گذشته دنبال می شد در بحران اقتصادی اخیر نتیجه داد و الان وضعیت بودجه روسیه بسیار بهتر از اقتصاد کشورهای گروه ۲۰ و بریکس است و ازاین رو لازم است این مسیر دنبال شود.
دو هفته پیش هم بر مبنای توافقی دو جانبه میان روسیه و چین؛ دو کشور پول ملی خویش را مبنای پرداخت تبادل گازی خود قرار دادند و شرکت روسی گازپروم اعلام نمود که این شرکت روس و یک شرکت چینی توافق هایی را به امضا رساندند که برپایه آن زین پس پرداخت های در ارتباط با صادارت گاز به چین به روبل و یوان تغییر پیدا می کند.
این شرکت روسی در حساب کاربری خود در تلگرام آورد که الکسی میلر، مدیر عامل گازپروم و رئیس هیئت مدیره این شرکت چینی طی مذاکرات دو جانبه، طیف وسیعی از زمینه های تعامل میان دو شرکت را مورد بحث قرار دادند و قراردادهای در ارتباط با خرید و فروش بلندمدت گاز به امضا دو طرف رسید.
بنا به اعلام شرکت گازپروم، پرداخت های مالی در ارتباط با تأمین گاز چین از جانب روسیه هم با روبل و یوان، ارزهای ملی کشورها نهایی شد.
گازپروم تصریح کرد: سازوکار پرداخت جدید چاره ای سودمند، بموقع، قابل اعتماد و عملی است. محاسبات را ساده می کند، به نمونه ای عالی برای سایر شرکت ها تبدیل می شود و به توسعه اقتصاد انگیزه بیشتری می بخشد.
روسیه اندکی بعد از شروع جنگ در اوکراین اعلام نمود تنها به کشورهای صادرات گاز صورت می دهد که گاز بهای خویش را به روبل پرداخت کنند.

منبع: