امروز صادر شد؛ بیانیه پایانی گروههای سیاسی عراق پس ازبرگزاری نشست خروج از بحران

به گزارش بهمن، مقامات سیاسی عراق و شماری از نمایندگان احزاب این کشور به دنبال نشست خود با مبحث خروج از بحران فعلی، بر ضرورت توقف تنش میدانی، رسانه ای و سیاسی در این کشور تاکید نمودند.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق و شماری از نمایندگان احزاب این کشور به دنبال نشست خود با مبحث خروج از بحران فعلی، بر ضرورت توقف تنش میدانی، رسانه ای و سیاسی تاکید نمودند.
در اطلاعیه ای که که دفتر اطلاع رسانی مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشبرد امور عراق صادر کرده، آمده است: رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان به همراه رهبران گروههای سیاسی و ملی جهت بررسی اوضاع سیاسی کشور و با حضور نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق، نشستی را برگزار کردند.
بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان در این جلسه در رابطه با پنج محور ذیل توافق کردند:
۱- شرکت کنندگان در این جلسه پایبندی خود به اصول ملی و ایجاد یک چاره برای تمامی بحران ها از راه گفتگو با روحیه ای برادرانه و همکاری در جهت حفظ وحدت عراق، امنیت مردم این کشور و ثبات آن و همینطور دائمی بودن نظام دموکراتیک برپایه قانون اساسی را اعلام و در عین حال بر ضرورت اولویت دادن به منافع ملی و روحیه همبستگی میان مردم این کشور برای حل بحران سیاسی کنونی در عراق تاکید کردند.
۲- حاضران در نشست همینطور تاکید نمودند، زمانی که بحران های سیاسی به بن بست می رسد و گروههای سیاسی حکم را به فرایندهای قانونی در انتخابات واگذار می کنند، رفتن باردیگر پای صندوق های رای در چارچوب انتخابات زودهنگام یک رویداد استثنایی در تاریخ رخدادهای دموکراتیک به حساب نمی آید.
۳- افراد گردآمده در این جلسه اعضای جریان صدر را به مشارکت در گفتگوی ملی دعوت نمودند تا ساز و کاری برای حل و فصل فراگیر بحران کنونی عراق ایجاد شود.
۴- حاضران در این جلسه بر سر تداوم گفتگوی ملی به منظور ایجاد یک نقشه حقوقی و قانونی برای حل بحران های کنونی این کشور توافق کردند.
۵- همینطور شرکت کنندگان در نشست خواهان توقف هرگونه تنش میدانی، رسانه ای و سیاسی در این کشور شدند و بر ضرورت محافظت از نهادهای عراق و آرام سازی بحث ها به دور از اقدامات تحریک آمیز تاکید نمودند و در عین حال از رسانه ها و نخبگان این کشور درخواست نمودند از فرآیند گفتگوی ملی در عراق و صلح مدنی در این کشور حمایت کنند.
این در حالی است که پیش از این منابع عراقی از برگزاری جلسه سران احزاب و گروه های سیاسی عراق با حضور پلاسخارت نماینده سازمان ملل در امور عراق در بین تحریم این جلسه از جانب جریان صدر اطلاع داده بودند.

منبع: