خلاصه با اهمیت ترین اخبار مجلس در روز ۲۳ مرداد

بهمن: مجوز مجلس برای نقل و انتقال حق بیمه بین صندوق های بازنشستگی/ تعیین ساز و کار درخواست برقراری مستمری جمع/ انتخاب ناظران مجلس در شوراهای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرسازی و معماری ایران، مدیریت بحران، صنایع دریایی و… همچون موضوعات خبری امروز (یکشنبه) بیست و سوم مردادماه ۱۴۰۱ مجلس است که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
به قول حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس هم در جلسه غیر علنی امروز در مورد نشست امروز هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیون های تخصصی مجلس با هیات دولت بحث و تبادل نظر شد و برخی از نمایندگان نقطه نظرات خویش را بیان نمودند تا در نشست مشترک مطرح شود.

در ابتدای جلسه علنی، محمدباقر قالیباف در نطق قبل از دستور خود با اشاره به اینکه هر ایرانی منصفی با سلیقه های سیاسی مختلف به این باور رسید که مدافعان حرم فقط پاسداران حریم خاندان عصمت و طهارت نیستند، بلکه نگهبان امنیت و ناموس کشور عزیزمان هم هستند، اظهار داشت: تعرض به قهرمانان ملی که پای جنایتکارانی همچون داعش را از سرزمین عزیزمان کوتاه کردند، خاک پاشیدن به آفتاب است که جز رسوایی و بی اعتباری برای تعرض کنندگان و حامیان آنها نتیجه ای ندارد.

ناطقین مجلس
شهبازی: دولت در نخستین فرصت مذاکرات برجام را تعیین تکلیف کند
محمودوند: رزمندگان سپاه اسلام همیشه فدایی ملت بوده اند
جلالی: برخی دستاوردهای انقلاب در نیم قرن گذشته شبیه معجزه است
قادری: همسان سازی حقوق بازنشستگان مطالبه جدی عمومی است
نجفی: توزیع اعتبارات در کشور عادلانه نیست

***
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز در انتخاب های جداگانه، عادل نجف زاده نماینده خوی و چایپاره را با ۱۵۱ بعنوان عضو ناظر مجلس در شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شارلی انویه تکیه را با ۱۲۹ رای بعنوان عضو ناظر مجلس در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، قدرت الله حمزه از کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را با ۱۰۷ رای و غلامرضا شریعتی از کمیسیون عمران را با ۱۰۵ رای بعنوان ناظران مجلس در شورایعالی مدیریت بحران، و عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر را بعنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی صنایع دریایی انتخاب کردند.

نمایندگان گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی را بررسی نموده و ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند.
بر مبنای ماده ۵ این طرح، نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به سایر سازمان ها و صندوق های بازنشستگی و یا بالعکس، در قالب چارچوب قانونی حاکم بر صندوق مقصد، امکان پذیر بوده و مابه التفاوت وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی این افراد مطابق ماده (۴) این قانون محاسبه و از متقاضی وصول می گردد.
همینطور با رای مجلس ساز و کار درخواست برقراری مستمری جمع، تعیین و سوابق بیمه ای این افراد مطابق قانون، تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری، کماکان در صندوق قبلی محفوظ می ماند.
در تذکری به رئیس سازمان تأمین اجتماعی و وزرای اقتصاد و کار علی بابایی عضو کمیسیون اجتماعی اظهار داشت: جامعه مدنی بازنشستگان عزیز منتظر تصمیمات آنی وزارت کار هستند که دولت اختیار را به آنها داده است. کارگران محترم گناه دارند.
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم در تذکری شفاهی تصریح کرد: شرایط فعلی کشور وضعیت معیشتی سختی را برای بازنشستگان رقم زده است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
تذکر نقدعلی در رابطه با نشست امروز شورای هماهنگی مجلس با دولت
نیک بین: بانکها قانون در ارتباط با ضمانت نامه های پرداخت تسهیلات را اجرا نمی کنند
وحیدی: جامعه بازنشستگان در شرایط سختی هستند
فلاحی: باید جلوی فتنه انگیزان ایستاد
انتقاد نایب رییس کمیسیون عمران از ابلاغ نشدن بودجه های عمرانی از جانب دولت
بدری: مردم می گویند مجلس در مقابل دولت کوتاه می آید
حسن پور: از طرح قیمت های لجام گسیخته شرم مان می آید
نماینده پاکدشت: چرا تهران رتبه اول خسارات و تلفات در سیلاب های اخیر را داشت؟
نماینده سلماس: اهانت به ساحت مقدس نظام و مدافعان حرم را محکوم می کنم
انتقاد پاک فطرت از تعلل در تخصیص بودجه پروژه های عمرانی
میرتاج الدینی: منافقان بدانند که قطار انقلاب به مسیر خود ادامه می دهد
تقوی: وزارت اطلاعات به مبحث افزایش قیمت مسکن ورود کند
رئیس فراکسیون محیط زیست: آتش سوزی جنگلها نیازمند مدیریت بحران است
ملاک مجلس در رویارویی با مذاکرات هسته ای از نگاه شریعتی
متینیان: زیرساخت های آموزش و پرورش جوابگوی جامعه پیشرفته نیست
حمزه: سیل در چهارمحال و بختیاری خسارات سنگینی به مردم وارد کرده است
امینی: مردم توان تحمل این همه گرانی را ندارند

***
در بخشی از این جلسه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس درگذشت مادر نماینده بروجرد و پدر نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.