مخالفت روسیه با طرح اصلاح شده آمریکا درباره برجام

بهمن: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام نمود توافق هسته ای با ایران باید بدون حذفیات و اضافات به شکل اولیه خود بازیابی شود.
به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کامبوج اظهار داشت: “موضع ما بسیار روشن است و هیچ گاه تغییر نکرده است: این طرح باید منحصراً به گونه ای که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ نوع اضافات یا حذفیات بازیابی شود.”.
به گفته وزیر امور خارجه روسیه، “آمریکایی ها تلاش می کنند طرح اصلاح شده را موضوع توافق جدید قرار دهند، در صورتیکه ایرانیها اصرار دارند که همه چیز طبق مصوبه سال ۲۰۱۵ باشد”.
لاوروف اظهار داشت: “من معتقدم که موضع ایران کاملاً مشروع است. آمریکایی ها از این طرح خارج شدند که همه و خود آمریکایی ها زمانی آنرا تایید کرده بودند. از آنجا که واشنگتن تلاش نموده بود آنرا نابود کند، البته واشنگتن باید فقط موضع خودرا پس بگیرد و بازگردد و هم اکنون مسئله این است”.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین بعد از یک دوره طولانی وقفه در گفت وگوهای مستقیم از سر گرفته شد.
آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.
رایزنی ها و تماس ها در طول این مدت بصورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انحام شده است و گفته می شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده ای از نماینده اتحادیه اروپا خصوصاً روی میز قرار دارد.
بر خلاف ادعای طرف آمریکایی در خصوص این که ایران تمایلی جهت نهایی کردن توافق نشان نداده است، اما در ماه های گذشته، چه در مکاتبات و تماسهای غیرحضوری با هماهنگ کننده و چه در سفرهای وی به تهران و چه در جریان نشست دوحه، هیأت ایرانی در مورد موضوعات باقی مانده با نگاهی سازنده و رو به جلو حاضر بوده است.
در واقع حل نشدن برخی موضوعات ناشی از عدم تصمیم گیری آمریکا و اصرار دولت این کشور بر مواضعی بوده است که خواسته های اصولی ایران را که مبتنی بر برجام است، تامین نمی کند.

منبع: