مدیركل زندان های فارس: فقدان مهارت از عوامل ورود افراد به زندان است

بهمن: فارس مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: فقدان مهارت و به تبع آن نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی و فقر از عواملی هستند که در ورود افراد به زندان نقش دارند.
اسحاق ابراهیمی بیان کرد: بیسوادی و ضعف آگاهی، فقر و بیکاری، ضعف اعتقادات و باورهای دینی ار فاکتورهای مهم در اتکاب جرم افراد است.
به نقل از اداره کل زندان های فارس، او افزود: بررسی های میدانی و تحقیقات انجام شده بیان کننده آنست که ارتباط مستقیمی بین میزان سواد و تحصیلات افراد و ارتکاب جرم آنان، وجود دارد و آمار زندان های استان نشان میدهد که ورود افراد تحصیلکرده در مقایسه با افرادی که فاقد سواد یا کم سواد بوده به زندان بسیار پایین است و افراد بیسواد و یا با تحصیلات پائین بیشتر مرتکب جرم می شوند.
مدیرکل زندان های فارس اظهار نمود: در حوزه آموزشی و سوادآموزی زندانیان، طی تفاهم نامه با برخی نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه ها، زمینه تحصیل زندانیان در نهضت سواد آموزی ۱۵۶نفر، مقاطع مختلف آموزش و پرورش۲۰۳ نفر و تحصیلات عالی ۱۵ نفر فراهم شده و شرایط ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای آنان مهیا است.
ابراهیمی همین طور داشتن مهارت شغلی را پیش فرض داشتن شغل و درآمد دانست و اظهار داشت: فقدان مهارت و به تبع آن نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی و فقر از عواملی هستند که در ورود افراد به زندان نقش دارند. داشتن مهارت و حرفه مناسب، پیش زمینه اشتغال است و زمانی که فرد مهارت ندارد به سبب این که قادر به انجام کارهای اشتغالزایی نبوده به سمت ناهنجاری های رفتاری گرایش پیدا می کند.
او اشاره کرد: افراد جامعه اگر مهارت های شغلی خودرا ارتقاء دهند، می توانند در شغلی مناسب مشغول بکار شده و برای آینده خود سرمایه گزاری نموده و به سمت جرم سوق داده نمی شوند.
ابراهیمی اشاره کرد: تقویت باورهای دینی از دیگر فرایندهای اصلاح و تربیت در زندان هاست و با همکاری مؤسسات قرآنی بیت الاحزان، بنیاد غدیر، بنیاد مهدویت، اداراه اوقاف، سازمان تبلیغات، ستاد اقامه نماز و روحانیون زندان ها دوره های مختلف دینی، مذهبی، عقیدتی و هنری با مشارکت حداکثری زندانیان برگزار می گردد و هم اکنون تعداد ۶۸۲ نفر حافظ قرآن از یک جز تا حفظ کل قرآن در زندان های استان تربیت شده است و شاهدیم که نرخ ارتکاب جرم مجدد این افراد به نسبت سایر زندانیان به زندان به حداقل ممکن کم شده است.
مدیرکل زندان های فارس با تاکید براینکه حرفه آموزی در زندان مورد توجه مسئولین ارشد سازمان زندان هاست، اظهار داشت: برای اجرائی شدن این برنامه مهم، سال قبل با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از ۸۹درصد از زندانیان محکوم در ۶۹۳ دوره آموزشی شرکت کردند و از شروع امسال تا حالا نیز ۲۱درصد از محکومین در ۲۰۷ دوره آموزشی شرکت داشته اند.
ابراهیمی تصریح کرد: بمنظور پرکردن اوقات فراغت زندانیان، سالم سازی محیط زندان و استفاده مؤثر زندانیان از وقت خود در ضمن دوران تحمل حبس و ایجاد درآمد برای زندانیان و خانواده هایشان، سال قبل برای بیش از ۷۰درصد زندانیان اشتغال مولد به وجود آمده است و از شروع امسال تا حالا نیز برای حدود ۶۰درصد از زندانیان با همکاری بنیاد تعاون زندانیان و بخش خصوصی اشتغالزایی شده است.
او با اشاره به این که رسالت سازمان زندان ها مبتنی بر اصلاح و تربیت است، اظهار داشت: برای تحقق این رسالت مهم، سه مؤلفه مهم آموزش، حرفه آموزی و تقویت باورهای دینی به عنوان اولویت های اصلی در دستور کار قرار سازمان قرار دارد و در بدو ورود زندانیان به زندان، اجرای این سه پروسه برای آنان برنامه ریزی می شود تا زمینه اصلاح و تربیت و بازگشت سالم و سعادتمندانه این افراد به جامعه فراهم گردد.

منبع: