در كنفرانس خبری؛ زلنسکی: به روسیه درباره صادرات غلات اعتماد نداریم

به گزارش بهمن رئیس جمهور اوکراین ضمن تاکید بر همکاری این کشور با ترکیه و سازمان ملل جهت گرفتن تضمین برای امنیت کشتی های حامل غلات اوکراینی، اظهار داشت که مذاکرات در این حوزه ادامه دارد.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام نمود که کشورش درحال مذاکره با ترکیه و سازمان ملل برای تضمین صادرات غلات از بنادر اوکراین است.
زلنسکی در اینباره در کنفرانس خبری مشترک با «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد، اظهار داشت: در واقع حالا مذاکرات بین ترکیه و نمایندگان سازمان ملل با نمایندگان ما که مسئول امنیت غلات صادراتی مان هستند، ادامه دارد.
رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: این یک مساله خیلی مهم است که کسی امنیت کشتی ها را برای این یا آن کشور تضمین می نماید، به غیر از روسیه که ما به آن اعتماد نداریم. ازاین رو ما نیازمند امنیت کشتی هایی هستیم که برای بارگیری مواد غذایی به اینجا می آیند.
زلنسکی همینطور اظهار داشت که اوکراین درباره این مورد و این که سازمان ملل نقش رهبری را ایفا می کند و نه یک میانجی، درحال همکاری مستقیم با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل است.
اظهارات وی در حالی مطرح می شود که پیش تر سفیر اوکراین در ترکیه اعلام نمود که گمرک ترکیه یک کشتی باری روسی را توقیف کرده که به ادعای وی حامل غلات اوکراین بوده است.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار با «لیز تراس» همتای انگلیسی خود گفته بود غلاتی را که اوکراین مدعی است از جانب روسیه به سرقت رفته را آزمایش خواهد نمود.
این در حالی است که تا کنون مقامات روسیه چندین بار اعلام نموده اند که حاضر به انتقال امن غلات اوکراین با همکاری ترکیه بوده و برای طی این فرآیند هم از جانب مسکو هیچ مشکلی وجود ندارد.
با توجه به اتهامات غربی ها برضد مسکو، روسیه بارها تاکیدکرده است که در ارتباط با صادرات غلات اوکراین، هیچ گونه ممانعتی به عمل نیاورده و این اوکراین است که مسیر عبور کشتی ها را مین گذاری کرده است.

منبع: