با متهم كردن پكن به قلدری؛ وزیر دفاع آمریکا: از تایوان در مقابل چین حمایت می نماییم

به گزارش بهمن وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در نشست امنیتی در سنگاپور، پکن را به تهاجمی تر شدن در برابر مساله تایوان متهم کرد و افزود که واشنگتن از متحدان خود همچون تایوان حمایت خواهد نمود.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا ادعا نمود که علیرغم این مساله که پکن در منطقه آسیا همچون نزدیک تایوان به طوری فزاینده درحال تهاجمی شدن است، ایالات متحده وظیفه خویش را برای مدیریت تنش با چین و پیشگیری از درگیری انجام خواهد داد.
آستین در سخنرانی خود در نشست امنیتی «شانگری-لا» که از ۱۰ تا ۱۲ ژوئن (۲۰ الی ۲۲ خرداد) در سنگاپور درحال برگزاری است، اظهار داشت که آمریکا همچنان در کنار متحدان خود همچون تایوان خواهد ایستاد.
وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: این مساله بخصوص مهم می باشد چونکه چین نگاهی قهرآمیز و تهاجمی تر را برای ادعاهای ارضی خود اتخاذ می کند.
وی همینطور افزود که افزایش نگران کننده ای از تعداد موارد رویارویی های غیرایمن و غیرحرفه ای بین هواپیماها و کشتی های چینی با هواپیماهای دیگر کشورها وجود داشته است.
آستین اظهار داشت که سیاست آمریکا در مورد تایوان مخالفت با هرگونه تغییر یکجانبه در وضع موجود است.
رئیس پنتاگون اضافه کرد: سیاست ما تغییر نکرده است. اما متأسفانه به نظر نمی رسد که این مورد برای چین صادق باشد. ما وظیفه خویش را برای مدیریت مسئولانه این تنش ها، پیشگیری از درگیری و دنبال کردن صلح و رفاه انجام خواهیم داد.
اظهارات وزیر دفاع آمریکا بعد از دیدار و گفتگوی روز گذشته وی با «وی فنگ» همتای چینی اش بیان می شود.
در پی این گفتگو «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام نمود که ارتش این کشور در مقابل کوشش برای جدا کردن تایوان از چین و دستیابی به استقلال جزیره به هر قیمتی، حتی به قیمت جنگ، مقاومت خواهد نمود.
کیان در اینباره اظهار داشت: وزیر دفاع تصریح کرد که اگر کسی جرأت کند تایوان را جدا کند، ارتش چین مطمئنا آماده جنگ خواهد بود و در نابود کردن هر گونه طرحی برای جدا کردن تایوان یا دستیابی اش به استقلال خواهد ایستاد.
وی همینطور تصریح کرد که ارتش آزادیبخش خلق چین قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور دفاع می کند.
وزیر دفاع چین در گفتگوی روز گذشته اش ضمن اشاره به مساله فروش تسلیحات آمریکایی به جزیره تایوان و تحریک جدایی طلبان در این جزیره اظهار داشته بود: دولت و ارتش چین با قاطعیت با هرگونه کوشش برای دستیابی به استقلال تایوان مقابله کرده و همینطور قاطعانه از اتحاد مجدد سرزمین مادری دفاع خواهند کرد.
وی ادامه داده بود: به تازگی آمریکا اعلام نموده است که باردیگر به تایوان تسلیحات می فروشد که این امر به حاکمیت و منافع امنیتی چین صدمه جدی وارد کرده و پکن به شدت مخالف آن است و شدیدا آنرا محکوم می کند.
فنگ تصریح کرد که تایوان، تایوان چینی است و اصل چین واحد به نوبه خود شالوده سیاسی روابط آمریکا و چین است. نمی توان از تایوان برای کنترل چین استفاده نمود.
فنگ و آستین پیش تر در ماه آوریل به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده بودند.
واشنگتن در جهت سیاست «ایندوپاسیفیک» خود تلاش در به چالش کشیدن قدرت روزافزون چین با تحریک جدایی طلبان در تایوان، هنگ کنگ و تبت دارد. همینطور حضور گسترده نظامی در آب های منطقه، ایجاد ائتلاف های نظامی با کشورهای هم پیمان خود و همکاریهای نظامی و ارسال تسلیحات به تایوان از دیگر اقدامات آمریکا است.
پکن بارها نسبت به این اقدامات تحریک آمیز واشنگتن اخطار داده و از آمریکا خواسته است تا حاکمیت چین را به رسمیت بشناسد و در امور داخلی پکن دخالت نکند.

منبع: