سازمان ملل هشدار داد؛ سومالی با خطر قحطی روبرو است

بهمن: همزمان با کاهش میزان بارندگی و شدت یافتن خشکسالی و همین طور افزایش سرسام آور قیمت های جهانی غذا، کارشناسان سازمان ملل از خطر بروز قحطی گسترده در کشور سومالی خبر دادند.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، آژانس های سازمان ملل متحد اعلام نمودند که حدودا یک چهارم از هر یک میلیون نفر در کشور سومالی با گرسنگی شدید روبرو هستند چونکه خشکسالی رو به وخامت گذاشته و قیمت های جهانی غذا نیز صعودی چشم گیر داشته اند.
بر اساس بیانیه برنامه جهانی غذا (WFP)، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) (FAO)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) (UNICEF) و همین طور دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد (OCHA) حدودا ۲۱۳ هزار نفر در معرض خطر گرسنگی هستند که حدودا سه برابر بیشتر از سطح مورد انتظار در آوریل است.
سازمان های مذکور همین طور اعلام نموده اند که حدود ۷.۱ میلیون سومالیایی یا به بیانی دیگر نیمی از جمعیت این کشور با مرحله شدید ناامنی غذایی روبرو هستند، به این معنا که به سختی می توانند حداقل کالری مورد نیاز خودرا دریافت نمایند و ممکنست برای زنده ماندن مجبور به فروش دارایی های خود باشند.
همه این ها در حالی است که کارهای گروهک های تروریستی مانند «الشباب» در این کشور نیز به وخامت اوضاع و نابسامانی مردم این کشور افزوده است.
گروهک تروریستی الشباب در سومالی بیش از ۷ سال است برای براندازی دولت این کشور تلاش می کند.
همچنین انتخابات ریاست جمهوری در سومالی که طی یک سال و نیم امکان برگزاری نداشت، به اختلافات و درگیری های سیاسی در این کشور دامن زده بود که بتازگی انتخاب «حسن شیخ محمود» بعنوان رییس جمهور جدید سومالی برای یک دوره چهار ساله پایانی بر این وضعیت بشمار می رود.

منبع: