آیت الله خاتمی: اگر پشتیبانی از ولایت فقیه کمرنگ شود، لطمه خواهیم دید

مرکزی عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر پشتیبانی از ولایت فقیه کمرنگ شود، لطمه خواهیم دید.
آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه شنبه ۱۴ خرداد ماه در آیین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در مسجد انقلاب ساوه اظهار نمود: با وجود این که موضوع رجوع به آرای همگانی یا رفراندوم در قانون اساسی بیان شده است اما چهار اصل جمهوریت، اسلامیت، ولایت فقیه و مذهب شیعه جعفری اثناعشری مشمول رفراندوم نمی شوند و غیر قابل تغییر به شمار می آیند.
وی با اعلان اینکه هرکسی که می خواهد التزام عملی به قانون اساسی داشته باشد باید ولایت فقیه را قبول کند، به پرونده تعدادی از نامزدهای انتخابات اشاره نمود و اظهار داشت: در این پرونده مواردی از مخالفت با ولایت فقیه یا زندان های چندساله به جرم فتنه آفرینی مشاهده شده و در بررسی این پرونده ها به آنها توجه شده بود. توجه به این نکات در این بررسی ها نشان میدهد که اعتقاد و التزام به این اصل قانون اساسی تا چه حد دارای اهمیت است.
وی با تاکید بر این که ولایت فقیه یک تز نیست بلکه در اصل ۶، ۱۱۱ و ۱۱۲ قانون اساسی آمده است و هر فردی که این اصل را نپذیرد یعنی قانون اساسی را قبول ندارد، اشاره کرد: اداره کشور به اتکا آرای مردم و توسط ولایت فقیه از طرف منتخبین مردم در مجلس خبرگان رهبری انجام می شود اما باید بدانیم که مشروعیت ارکان مختلف کشور بواسطه اصل مترقی ولایت فقیه است.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که مقام رییس جمهور که منتخب مردم است، در اصل بعد از اجرای مراسم تنفیذ رسمیت می یابد، اشاره کرد: بدین سبب همه مشروعیت رییس جمهور از ولایت فقیه است.
وی بیان کرد: در مورد مجلس شورای اسلامی نیز وضع به همین گونه است و تا آن زمان که ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان که منصوب ولی فقیه هستند، منتخبین را تایید نکنند مشروعیت نخواهند یافت. همین طور مشروعیت قوه قضاییه هم با ولایت فقیه است و تا آن زمان که حکم از جانب ولایت به ریاست قوه داده نشود، قضاوت هیچ کدام از قضات مشروعیتی ندارد.
آیت الله خاتمی با اعلان اینکه مشروعیت ارکان کشور به ولایت فقیه گره خورده است و ولی فقیه را هم مردم با واسطه و بوسیله مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی تعیین می کنند، اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری بعد از رحلت امام راحل انتخابی بسیار دقیق و درست داشتند و بنده برمبنای تجربه معتقدم که اعتبار انتخاب سال ۱۳۶۸ روزبروز بیشتر شده است و به اعتقاد اعضای مجلس خبرگان، لباس رهبری فقط به قامت آیت الله خامنه ای زیبنده و برازنده است.
وی اظهار نمود: در طول بیش از ۴۳ سال حیات انقلاب اسلامی چه در زمان امام راحل و چه الان، موفقیت های ما مرهون پیروی از اسلام و دستورات ولایت بوده است و هر جا با ناکامی روبه رو شده ایم یا به این دلیل بوده که به دستورات دین مبین اسلام عمل نکردیم یا به فرمایشات امام راحل یا رهبر معظم انقلاب عمل نکرده ایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل اظهار داشت: ارادتی که ملت ایران در سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب نسبت به امام راحل ابراز کردند، مثال زدنی است و در سراسر کشور حتی در روستاها آیین های سوگواری انجام شد.
وی همین طور اظهار داشت: امسال پنجاه و نهمین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد است. این قیام، خاستگاه انقلاب اسلامی شمرده می شود و شهدای این قیام در اوج غربت و مظلومیت، بذر انقلاب را نشاندند و حاصل خون هایی که در این راه جوشید، سرنگونی رژیم پهلوی بعنوان رژیمی ضد استقلال، فاشیستی و طاغوتی بود.
وی اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد با مناسبت هایی چون قیام ۱۹ دی سال ۵۶ و ۲۲ بهمن ۵۷ در عنصر تبعیت از ولایت فقیه مشترک هستند. در حقیقت، این قیام خونین را مسئله دفاع از ولایت آفرید و مردم شهرهای قم، تهران و ورامین زمانی که شنیدند امام دستگیر شده است، قیام کرده و خودرا فدای ولایت کردند.
وی ادامه داد: تولد دوم انقلاب اسلامی در روز ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ بود که برمبنای تبعیت از ولایت شکل گرفت. آنزمان، در پی اهانت به امام در یکی از روزنامه ها، مردم راهپیمایی کردند و عده ای شهید شدند.
وی با تاکید براینکه اگر پشتیبانی از ولایت فقیه کمرنگ شود، لطمه خواهیم دید، اشاره کرد: معاندان نظام با ابراز مخالفت قصد شکستن حریم ولایت را دارند و با حمایت غربی ها در فضای مجازی اهتمام در ضربه زدن به انقلاب دارند، اما نظام به آنها هیچ توجهی ندارد برای اینکه در فضای حقیقی جرئت هنجارشکنی ندارند.
آیت الله خاتمی اضافه کرد: این افراد به خوبی می دانند که زندگی پر از امنیت امروز در این کشور مدیون ولایت فقیه است، اما باز هم رویه تخریب را در پیش گرفته اند و به صورتی در مقابل دین ایستاده اند.
وی با اعلان اینکه رهبر معظم انقلاب از سال ۸۸ تا حالا چند واژه همچون فتنه، نفوذ، بصیرت و جهاد تبیین را بارها را به کار بردند، اضافه کرد: همگی باید در این واژگان که برگرفته از فرهنگ ولایت است، دقت کرده و مراقب باشیم که از ناحیه فتنه گران، نفوذی ها و جریان نفاق، انقلاب و نظام اسلامی لطمه نبیند.
آیت الله خاتمی جهاد تبیین را به مفهوم روشنگری در عرصه های مختلف دانست اشاره کرد: جهاد تبیین به خصوص در برخورد با آلودگی و دروغ های فضای مجازی یک ضرورت است.