میدل ایست آی: بایدن در برابر ایران پیرو مطیع سیاست های ترامپ است

به گزارش بهمن یک وبگاه خبری تحلیلی انگلیسی در گزارشی با انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن در برابر حل و فصل مساله توافق هسته ای، آنرا دنباله رو سیاست های مخرب دونالد ترامپ در منطقه، بخصوص در برابر ایران دانست.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، وبگاه خبری تحلیلی میدل ایست آی در گزارشی درباره سیاست های جو بایدن در منطقه، بخصوص در برابر ایران نوشت: بایدن درحال منحرف شدن از سیاست رسیدن به توافقی هسته ای با ایران است که مختص خود اوست و درحال متمایل شدن به سمت پروژه عادی ‍سازی روابط سعودی ها با اسراییل است که بخش عمده ای از کار ناتمام توافق ابراهیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا شمرده می شود.
میدل ایست آی در ادامه می نویسد: بعد از آن که این کار صورت گیرد، سیاست بایدن در خاورمیانه کاملا از سیاست ترامپ غیرقابل تشخیص خواهد شد. قطر دیگر تحت محاصره نخواهد بود اما ایران همچنان تحت تحریم های حداکثری باقی خواهد ماند و توجه آمریکا معطوف به روابط اسراییل با منطقه خواهد شد.
در این گزارش با اشاره به اینکه بایدن مطیعانه درحال پیروی از سیاست های ترامپ در منطقه است، نوشت: واضح ترین نمونه این کاری است که بایدن با پیش نویس توافق برای احیای توافق هسته ای ایران کرده است، توافقی که ترامپ چهار سال پیش به صورت یک جانبه از آن خارج شد. محصول یازده ماه مذاکره با دو دولت ایران این شد که آمریکا در انتها ماه مارس به خاطر آن چه یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آن «معدود» مسائل باقی مانده خواند، خویش را از مذاکرات کنار کشید. از آن موقع، در رسانه ها از رابرت مالی، مذاکره کننده اصلی آمریکا به خاطر زیادی مصالحه جو بودن انتقاد شده است. طرح او در خصوص حذف نام سپاه پاسداران ایران از «فهرست سازمان های تروریستی خارجی» با مخالفت بایدن مواجه گردید. حال کل توافق بنظر می رسد که راه به جایی نبرد. آخرین ارزیابی مالی این است که احتمال رسیدن به یک توافق «در بهترین حالت، کم» است.
در ادامه این گزارش آمده است: در طرف ایران، راجع به اینکه آیا مساله حذف نام سپاه پاسداران از این لیست باعث بر هم خوردن توافق می شود یا نه، ابهام وجود دارد. میتوان گفت این اقدام شکلی به کلی نمادین دارد و لغو آن تاثیری بر تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا بر سپاه پاسداران که پابرجا خواهند ماند، نمی گذارد. اما این تنها مساله موجو نیست. طرف آمریکایی هم تردیدهایی داشته است یا میتوان گفت سیگنال های متناقضی درباره دو مساله مهم در زمینه این توافق فرستاده است، یعنی مساله راستی آزمایی و لغو تحریم ها.
این وبگاه خبری همینطور نوشت: واضح بگوییم که ایران تحت این توافق با انتقال حدودا تمام اورانیوم غنی شده خود با خلوص ۶۰ درصد به خارج از کشور در ازای کیک زرد روسیه، موافقت می کرد. ناگهان، هیچ کسی دیگر حرفی از این مورد نمی زند. کسی درباره توان ایران برای رسیدن به «گریز هسته ای» صحبتی نمی کند که گفته می شد امکان دارد چند روزه باشد. اگر هدف اصلی ممانعت از ایران در رسیدن به ظرفیت تولید یک بمب باشد، آمریکا در حال کناره گرفتن از توافقی است که می توانست ایران را از دست یافتن به این ظرفیت محروم کند.
میدل ایست آی نوشت: اگر آمریکا و اسراییل به اندازه ای که ادعا می کردند، درباره چشم انداز ساختن بمب توسط ایران نگران و پیگیری اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه خلیج فارس بودند، پس چرا یکی از آنها درحال کناره گرفتن[از توافق] است و آن یکی دیگری را بابت آن تشویق می کند؟
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، مذاکرات وین که در جهت احیای توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، شروع شد به دنبال برخی تحولات اخیر بین المللی همچون حمله روسیه به اوکراین و کشمکش های تهران – واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، فعلاً متوقف شده است.
اشاره میدل ایست آی به رویکرد آمریکا در مذاکرات وین به دنبال این مطرح گردیده است که چند روز پیش، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا اظهار داشت: ما به دنبال بازگشت به توافق هسته ای با ایران هستیم و آنرا در جهت منافع کشور می دانیم اما اگر ایران تلاش کند سقف شروط خویش را بالا ببرد، این درخواست را می نماییم و به توافق نخواهیم رسید.
مالی همینطور اظهار داشت: واشنگتن آماده است در صورت عدم توافق، تحریم های بیشتر ضد ایران اعمال و این تحریم ها را تشدید کند.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر این که بهترین راه درباره برنامه هسته ای ایران، همان بازگشت به برجام است اظهار داشت که فشار حداکثری ضد ایران نتیجه نداده است.
این در حالیست که حسین امیرعبداللهیان به تازگی در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه اجلاس داووس سوئیس درباره مساله توافق هسته ای گفت: من فکر می کنم آمریکایی ها خیلی خوب می دانند. اگر بخواهند به برجام بارگردند رئیس بایدن خیلی خوب می فهمد که برای بازگشت چه کار کند. به نظرم مهم ترین مساله این است که تحریم های اقتصادی ایران به نحو موثری برداشته شود، فشارهای حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود. ما چیز زیادی نمی خواهیم. در واقع تمرکز کردن به موضوعات دیگر رفتار و واکنش درستی نیست. آمریکایی ها خوب می دانند حقیقت ها چیست و چه کار باید بکنند.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم، برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم و همواره ابتکارات طرف ایرانی کمک کرده فضای مذاکره و گفتگو باز شود.
او خاطرنشان کرد: صادقانه می گویم اطلاعات زیادی داریم که صهیونیست ها و رژیم صهیونیستی سیاست خارجی و منافع مردم آمریکا را به گروگان گرفته است. حالا آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد وقت را تلف کند و یا شجاعانه به تعهدات آمریکا ذیل برجام برگردد.
امیرعبداللهیان در انتها اشاره کرد: ما در انجام تعهدات صادقانه ترین و جدی تری بودیم، دقیق ترین اقدامات را انجام دادیم. حالا آمریکا باید تصمیم بگیرد. فکر می کنم اگر لابی صهیونیستی از منافع ملی آمریکا فاصله بگیرد بایدن می تواند برای رسیدن به توافق خوب و پایدار اقدام نماید. ما در ایران طی ۴۰ سال قبل تحریم ها را پشت سر گذاشتیم. حتما گزینه های زیادی داریم.

منبع: