سفیر روسیه؛ عضویت فنلاند و سوئد در ناتو می تواند تنش ها را افزایش دهد

بهمن: سفارت مسکو در کانادا از سوئد و فنلاند خواست که قبل از تصمیم درباره عضویت در ناتو، درباره عواقب آن بیندیشند چونکه این اقدام آنها امنیت منطقه و حتی اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، «اولگ استپانف» سفیر روسیه در کانادا اعلام نمود که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو برای امنیت این کشورها و همین طور اروپا مضر است چونکه سیاست های کشورهای مورد اشاره تحت تأثیر سیاست این ائتلاف نظامی قرار خواهند گرفت.
استپانف در این زمینه اظهار داشت: فنلاند و سوئد در موقعیتی قرار خواهند گرفت که مجبور خواهند شد با روسیه بعنوان یک دشمن رفتار کنند. متقابلاً، روس ها نیز باید تصور خودرا از کشورهایی که قبلاً مواضع بی طرفانه داشتند، بعنوان سکوی پرش تهدیدات ناتو تغییر دهند و در این صورت می توان وضعیت غیرهسته ای بالتیک را به دست فراموشی سپرد.
سفیر روسیه با اشاره به این مسئله که مدل انتخابی غرب برای امنیت و ثبات بعد از فروپاشی شوروی خطرساز است، هشدار داد که گسترش ناتو، خصوصاً پیوستن احتمالی فنلاند و سوئد، فقط سبب شدت گرفتن تنش ها خواهد شد.
استپانف اظهار داشت: هر آنچه ناتو ادعای بودنش را دارد، این ائتلاف نظامی یک ماشین نظامی هسته ای است که به سمت درهای ما آمده است.
وی افزود که عضویت هلسینکی و استکهلم در ناتو خط مقدم این ائتلاف را با روسیه بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر گسترش می دهد و همسایگان خوب مسکو ناگهان متوجه خواهند شد که منطقه ما، که تا حالا از نظر سیاسی و نظامی آرام بوده، ناگهان درگیر تنش ناتو و روسیه شده است.
وی در آخر اظهار داشت که فنلاندی ها و سوئدی ها باید پیش از تصمیم گیری درباره عضویت در ناتو، وضعیت را بطور کامل ارزیابی کنند، نه بعد از آنکه کار از کار گذشته باشد.
فنلاند و سوئد اخیراً زمزمه هایی را در مورد امکان کنار گذاشتن بی طرفی طولانی مدت خود و پیوستن به ناتو باتوجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین کرده اند که این مسئله با استقبال غربی ها خصوصاً آمریکا روبه رو شده است.
«سانا مارین» نخست وزیر فنلاند اخیراً در این رابطه گفته بود که هلسینکی درباره این که در ناتو عضو شود یا نه، در ماه جاری تصمیم خواهد گرفت و همین طور در صورت تصویب این مسئله، تصمیم برای پیوستن به ناتو نیز در آینده بسیار نزدیک اتخاذ خواهد شد.
همچنین «آن لیند» وزیر خارجه سوئد نیز اعلام نمود که استکهلم تضمین هایی را از آمریکا دریافت کرده است مبنی براینکه در طول دوره ای که درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو توسط اعضای این ائتلاف نظامی بررسی می شود، از حمایت برخوردار خواهد شد.
گسترش بیشتر ناتو به شرق اروپا همچون مسائل اصلی اختلاف بین مسکو و واشنگتن بوده است و یکی از عوامل اصلی شروع درگیری ها در اوکراین. با این وجود آمریکا نه فقط به دنبال خاموش کردن آتش درگیری ها نیست، بلکه با تشویق و حمایت کشورهای هم مرز با روسیه اهتمام در شعله ور نگاه داشتن این آتش دارد.
این در حالی است که هر دو کشور فنلاند و سوئد نسبت به این مسئله و همین طور بیشتر شدن تنش ها در پی آن آگاهند.
وزیر خارجه سوئد پیش تر در این زمینه اذعان کرده بود: می دانیم که اگر یکی از کشورهای ما به این ائتلاف بپیوندد، تنش ها افزایش می یابد.

منبع: