شکار در قانون

به گزارش بهمن قانون «شکار و صید» بعنوان یکی از قوانین مهم در زمینه شکار، حدود شکار قانونی و زمینه حفظ و پشتیبانی از حیوانات را مشخص کرده است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، قانون «شکار و صید» مصوب سال ۱۳۴۶ با آخرین اصلاحات تا سال ۱۳۹۷ یکی از قوانین مهم کشور برای حفظ محیط زیست شمرده می شود.
در این قانون گفته شده «برای حفظ و حمایت و تکثیر جانوران قابل شکار و صید سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تشکیل میشود. سازمان مزبور دارای شخصیت حقوقی بوده و زیر نظر شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید است».
شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید دارای وظائف و اختیارات زیر است:
الف – تصویب بودجه و مقررات استخدامی سازمان. ب – تعیین محدودیت ها و ممنوعیت های زمانی و مکانی شکار و صید و حدود پارک های ملی و مناطق حفاظت شده و قرق های اختصاصی. پ – تعیین انواع اسلحه و وسائل ممنوع شکار و صید. ت – تعیین انواع جانوران قابل شکار و صید و حیوانات حمایت شده حفاظت شده و در معرض خطر انقراض و جانوران زیان کار. (اصلاحی مصوب ۱۳۷۵/۹/۲۵) چ – تعیین بهای جانوران قابل شکار و صید از لحاظ مطالبه ضرر و زیان.
پس این شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید است که حدود و ممنوعیت های زمانی و مکانی شکار و صید و مناطق حفاظت شده را تعیین می کند و در واقع تصمیم گیری درباره شکار برعهده این نهاد است.
هم چینین وظایف سازمان شکاربانی و صید به شرح زیر است:
الف – اجرای مصوبات شورای عالی در حدود مقررات ماده ۳ این قانون (وظایف و اختیارات ذکر شده) ب – تنظیم و اجرای مقررات شکار و صید بر مبنای هدف های مندرج در این قانون. پ – حفظ و نگاهداری شکارگاه ها و فضای حیاتی جانوران قابل شکار و صید و حمایت آنها در مقابل گرسنگی و تشنگی و صید و شکار بی رویه و عوامل و حوادث نامساعد جوی و طبیعی مانند حریق جنگل و مراتع و سیل و طغیان رودخانه ها و بیماریهای واگیر و مسمومیت نباتی و امثال آن. ت – فراهم آوردن موجبات و محیط مساعد جهت تکثیر و پرورش جانوران قابل شکار و صید. ث – کوشش در اصلاح نژاد جانوران قابل شکار و صید. ج – بررسی و تحقیقات علمی درباره جانوران قابل شکار و صید. چ – ایجاد پارک های ملی و مناطق حفاظت شده و موزه های حیوان شناسی. ح – تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی به تأسیس باغات وحش و آبگیرها و حوضچه ها جهت پرورش ماهی و پرندگان شکاری از راه راهنمایی های فنی. خ – تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی بمنظور برانگیختن حس حیوان دوستی و حفاظت منابع طبیعی در کشور و تجهیز و تنویر افکار عمومی دراین زمینه. د – همکاری با سازمان های مربوط به جنگل و مرتع و خاک و آب بمنظور حفظ منابع طبیعی کشور. ذ – همکاری با سازمان های مشابه خارجی و بین المللی بمنظور حفظ و حمایت جانوران قابل شکار و صید و مهاجر در حدود تعهدات متقابل.
در این قانون مجازات هایی هم برای شکار و صید غیرقانونی تعیین شده است.
هر کس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی از سه میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می شود:
الف – شکار و صید جانوران قابل شکار و صید عادی بدون پروانه. ب – شکار و صید بیشتر از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محلهای مندرج در پروانه. ج – حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران قابل شکار و صید زنده یا کشته و اجزای آنها بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان. د – از بین بردن رستنی ها همچون قطع درختان، خارزنی، بوته کنی و تعلیف غیر مجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تجاوز و تخریب در این مناطق.
هر کس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی از بیست و دو میلیون و پانصد هزار ریال تا چهل و پنج میلیون ریال یا حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم می شود:
الف – شکار و صید در فصول و ساعات ممنوع مقرر. ب – اقدام به شکار و صید در مناطق ممنوع و یا خلاف محدودیت ها و ممنوعیت هایی که سازمان در حدود اختیارات قانونی خود تعیین و آگهی کرده است و شکار غیر مجاز در قرق های اختصاصی. ج – شکار و صید با وسایل و از طرق غیر مجاز و یا شکار با بهره گیری از اسلحه دیگران. د – تخریب چشمه ها و آبشخور حیوانات در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش. هـ – مبادرت به صدور و ورود حیوانات قابل شکار و صید مبحث ماده (۷) این قانون به صورت غیر مجاز.
هر کس مرتکب اعمال زیر شود به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و یا به جزای نقدی از سی میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم می شود:
الف – شکار و صید جانوران قابل شکار و صید حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه. ب – شکار و صید در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بدون تحصیل پروانه ویژه و صید غیر مجاز در رودخانه های حفاظت شده. ج – از بین بردن رستنی ها و تعلیف و تخریب در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی و هر گونه تجاوز و فعالیت غیر مجاز در این گونه مناطق. د – آلوده نمودن آب رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب های حفاظت شده، چشمه ها و آبشخورها به موادی که سبب آلودگی آب و از میان رفتن آبزیان شود. پ – شکار و صید بدون پروانه در مناطق حفاظت شده و قرق های اختصاصی و پناهگاه های حیات وحش. چ – اقدام به شکار و صید بر خلاف محدودیت ها و ممنوعیت هایی که سازمان حفاظت محیط زیست در حدود اختیارات قانونی خود آگهی کرده است. (الحاقی مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰)
هر کس مرتکب اعمال زیر شود به مجازات حبس از نود و یک روز تا سه سال یا جزای نقدی از شصت میلیون ریال تا هشتاد و پنج میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می شود:
الف – شکار جانوران قابل شکار و صید کمیاب و در معرض خطر انقراض از قبیل جیبیر، گورخر، گوزن زرد ایرانی، یوزپلنگ، تمساح ( کروکودیل)، هوبره و میش مرغ و همینطور شکار با بهره گیری از وسائل نقلیه موتوری. (اصلاحی مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰) ب – شکار ببر – یوزپلنگ – تمساح ( کرکودیل) در پارک های ملی. (اصلاحی مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰) ج – شکار، صید و یا کشتار جانوران قابل شکار و صید با بهره گیری از سموم و مواد منفجره و امثال آن و شکار به صورت تعقیب با بهره گیری از وسیله نقلیه موتوری و همینطور کشتار آنان به طریق جرگه و محاصره دسته جمعی. د – اقدام به اقداماتی که موجبات آلودگی آب دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان با مواد غیرنفتی را فراهم آورده و سبب مرگ و میر آبزیان یا به خطر افتادن محیط زیست آنان شود. هـ – ایجاد یا فراهم کردن مقدمات آتش سوزی در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده یا پناهگاه های حیات وحش بر اثر بی مبالاتی یا عدم رعایت مقررات محیط زیست و یا تخلف از نظامات دولتی. ث – ایجاد یا سبب ایجاد حریق در پارک های ملی – آثار طبیعی ملی – مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بر اثر بی احتیاطی یا بی مبالاتی و یا تخلف از نظامات دولتی. (الحاقی مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰)