مشاور رئیس جمهور سوریه: غرب حق ندارد دم از قانون بزند

مشاور رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه غرب با کارنامه سیاه خود حق ندارد از قانون و اخلاق دم بزند، گفت تحولات کنونی اوکراین بی شباهت با فریبکاری های غرب و مزدورانش در سوریه نیست.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی تازه ترین تحولات در ارتباط با جنگ اوکراین پرداخت و اظهار داشت: غرب بیشتر از روسیه از محاصره تحمیل شده بر این کشور صدمه خواهد دید و سوریه از روسیه برای فائق آمدن بر تحریم ها حمایت خواهد نمود چون که روسیه هم در طول سالهای جنگ ضد سوریه چنین کرده است.
«لونا الشبل» در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه اطلاعاتی در دست دارد که نشان داده است گروههای مسلح رادیکال در خاورمیانه خویش را برای عزیمت به اوکراین و قزاقستان آماده می کنند، اضافه کرد: ما از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می نماییم. طبیعتاً نمی توان درباره این عملیات صرف نظر از پیش زمینه های سیاسی و دیپلماتیک آن سخن گفت. حالا این سوال مطرح است که آیا روسیه بر خلاف شایعات موجود، برای این اقدام نظامی زمینه سازی کرده است؟ پاسخ اساسا منفی است.
وی افزود: غرب و آمریکا از هیچ اقدامی برای آزار رساندن سیاسی یا نظامی به روسیه فروگذار نکرده اند و حق هر کشوری است هنگامی که در معرض تهدید نظامی قرار می گیرد، از خود دفاع کند و بر همین مبنا است که دمشق از اقدام نظامی روسیه در اوکراین حمایت می کند.
تحولات امروز اوکراین علاوه بر شباهت با تحولات سوریه، به حوادث افغانستان و عراق که در آن غرب دست به فریبکاری زد، بی شباهت نیست مشاور رئیس جمهور سوریه ضمن اشاره به سخنان بشار اسد درباره شباهت های جنگ در اوکراین و سوریه اظهار داشت: نقطه مشترک هر دو جنگ تبلیغات رسانه ای، دروغ و نفاق پراکنی، به کار گرفتن مزدوران و اجیرشدگان خارجی، تحریم و اقدامات شیطنت آمیز ضد کشورها و نمادهای آن است. تحولات امروز اوکراین علاوه بر شباهت با تحولات سوریه، به حوادث افغانستان هم بی شباهت نیست که به بهانه حمله ۱۱ سپتامبر به این کشور حمله شد و تا کنون هم عامل این حمله مشخص نشده است. در مورد عراق هم به همین ترتیب که سلاح های کشتار جمعی را بهانه حمله به این کشور قرار دادند و در نهایت دروغین بودن آن به اذعان مقامات این کشور همچون کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا مشخص شد.
الشبل خاطرنشان کرد: تحولات کنونی در اوکراین شبیه اقدامات گروههای تروریستی در سوریه همچون کلاه سفیدها است که برای تحقق اهداف خود به تحریف حقیقت ها و سناریوسازی متوسل شدند. نمونه این اقدامات زیر گرفته شدن خودرو اوکراینی توسط تانکی بود که بعداً مشخص شد اصلاً روسی نبوده است و همینطور پخش کردن تصاویر در ارتباط با حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه و قالب کردن آن بعنوان حمله روسیه به اوکراین.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت آمریکا از گروههای تروریستی در سوریه شبیه حمایتش از نازی های افراطی در اوکراین است، تصریح کرد: تاریخ ثابت کرده است که غرب و آمریکا از نازیسم حمایت می کردند و در سالهای نخست جنگ جهانی، غرب از هیتلر حمایت می کرد و آنها هنگامی که معادلات جنگ به نفع روسیه ضد نازی ها تغییر نمود، به مخالفان نازیسم تبدیل شدند. ازاین رو ادعای غرب درباره دشمنی با نازیسم یک دروغ بزرگ است. این خود غرب بود که در اوایل قرن گذشته افراط گرایان را شکل داد و از آنها برای ترساندن و ارعاب ملت ها استفاده نمود و این گروه ها در نهایت هم به ابزاری مؤثر برای اشغال کشورها توسط آمریکا و غرب به بهانه مبارزه با تروریسم تبدیل شدند.
کشورهایی که میلیونها نفر را در جنگ کره و سپس ویتنام، افغانستان، عراق و الان سوریه و اوکراین قتل عام کرده اند، حق ندارند از قانون و مشروعیت بین المللی و اخلاق دم بزنند این دیپلمات ارشد سوری درباره هجمه دیپلماتیک ضد روسیه به دلیل حمله به اوکراین اظهار داشت: کشورهایی که میلیونها نفر را در جنگ کره و سپس ویتنام، افغانستان، عراق و الان سوریه و اوکراین قتل عام کرده اند، حق ندارند از قانون و مشروعیت بین المللی و اخلاق دم بزنند. این کشورها جهان را به جنگل تبدیل نموده اند که قانون جنگل بر آن حکمرانی می کند و در چنین جهانی این حق روسیه است که از خود دفاع کند.
وی درباره اقدام سوریه در خصوص به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونستک و لوهانسک اظهار داشت: دمشق دو ماه پیش از حوادث کنونی و در دیدار با هیئت پارلمانی روسیه با حضور نمایندگان جمهوری لوهانسک آمادگی خویش را برای به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از اوکراین اعلام نمود. ما در راه به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از تحریم های احتمالی آمریکا و غرب هیچ هراسی نداریم چون که سال هاست گرفتار این تحریم ها هستیم. تحریم های گذشته و کنونی هیچ گاه سبب نخواهد شد ما از اصول و باورهای خود عقب نشینی نماییم.
مشاور رئیس جمهور سوریه در انتها درباره پیشنهاد مطرح شده از جانب برخی محافل غربی در مورد اخراج روسیه از شورای امنیت اظهار داشت: حذف روسیه از شورای امنیت سبب ناکارآمد شدن آن در تحولات جهانی خواهد شد و طرح هر گونه پیشنهاد برای طرد روسیه از شورای امنیت با هدف تضعیف این شورا صورت می گیرد.

منبع: