نتیجه یك نظرسنجی؛ مردم آمریکا: توافق با ایران باید الزام آور باشد

بهمن: کنگره آمریکا درحالی از پذیرش برجام به شکل یک معاهده لازم الاجرا طفره می رود که بیش از یک سوم مردم این کشور نظر متفاوتی دارند.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، نظرسنجی انجام شده از جانب نشریه «پولیتیکو» و مرکز «مورنینگ کانسالت» از آن حکایت می کند که بیشتر از یک سوم رای دهندگان آمریکایی طالب آن هستند که توافق هسته ای با ایران، اجبار آور و لازم الاجرا باشد.
به این ترتیب، ۳۶ درصد از رای دهندگان آمریکایی خواستار آن هستند که برجام در چارچوب یک معاهده اجبار آور عرضه شود که این تقریباً دو برار رقم ۱۸ درصد مخالفین است.
البته، در این میان ۲۰ درصد رای دهندگان هم طالب هیچ نوع توافقی با ایران نیستند. دموکرات ها بیشتر از جمهوریخواهان بر ضرورت اجبار آور بودن توافق با ایران تاکید می کنند و نسبت آنها ۴۹ به ۲۴ درصد است.
در کل ۵۳ درصد از رای دهندگان آمریکایی از توافق ۲۰۱۵ حمایت می کنند حال آنکه شمار مخالفین فقط ۲۴ درصد است.
کنگره آمریکا همزمان با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حساس، همچنان از تائید رسمی هرگونه توافق که دست رؤسای جمهور آتی این کشور را برای بدعهدی نسبت به ایران می بندد، طفره می روند.
این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» اظهار داشت که کنگره آمریکا و پارلمان های کشورهای غربی دخیل در مذاکره، می توانند در چارچوب یک بیانیه سیاسی، تعهدات خویش را در برابر توافق و بازگشت به اجرای کامل برجام اعلام کنند.
ایران از طرفین غربی خواسته که اراده خویش را در جهت حصول توافق خوب، از طریق لغو همه تحریم ها و همینطور عرضه تضمین های قابل اعتماد، نشان دهند.

منبع: