سرلشكر صفوی: منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است

به گزارش بهمن دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اعلان اینکه منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است اشاره کرد: به لحاظ فرهنگی و تمدنی با هیچ منطقه دیگری قابل قیاس نیست.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در جریان بازدید ار زیرساخت های اقتصادی بندر عباس و جزیره بوموسی اظهار نمود: منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهمیت در دنیا کم نظیر است.
وی با اعلان اینکه استراتژی جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ زمینی (برّی) بوده و کشورهای شرق مانند چین و روسیه و هند نیز راهبرد برّی و زمین پایه دارند، بر ضرورت تدوین استراتژی بحری در کشور اصرار کرد و اظهار داشت:
ایران با داشتن ۲۷۰۰ کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور باید استراتژی دریایی (بحری) را در ابعاد اقتصادی، دفاعی و امنیتی در دستور کار ملی قرار دهد. ما باید از خلیج فارس و دریای عمان به سمت اقیانوس هند و دریاهای دوردست برویم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با تحلیل دلیلهای اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز اظهار داشت:
یکی از دلیلهای اهمیت این منطقه مسائل فرهنگی و اعتقادی است. منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگی و تمدنی با هیچ منطقه دیگری قابل قیاس نیست.
وی اهمیت ترانزیتی و نقل و انتقالات دریایی را از دلیلهای اهمیت منطقه خلیج فارس بیان کرد و با اشاره به سهم تجارت دریایی در نمودار تجارت و ترانزیت جهانی اشاره کرد:
تجارت دریایی و کشتیرانی، ۸۰ درصد تجارت جهان را شامل می شود و این منطقه یکی از مسیرهای مهم تجاری جهان شمرده می شود که علاوه بر ۸ کشور پیرامونی وساحلی خلیج فارس، خیلی از کشورهای جهان مانند ژاپن، چین و اروپا به این منطقه وابسته هستند و خلیج فارس محور ترانزیت جنوب به شمال بشمار می رود.
صفوی داشتن منابع آبزیان را از دیگر منابع اهمیت خلیج فارس دانست.
وی ادامه داد: البته وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه از نظر خیلی از کارشناسان، شاید با اهمیت ترین دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس باشد اما از نظر من اهمیت جغرافیایی و موقعیت ژئواستراتژیک خلیج فارس از مباحث نفت و گاز و منابع ژئواکونومیکی مهمتر است.
وی با اشاره به تاریخ ۵۰۰ سال قبل منطقه خلیج فارس یادور شد:
پرتغالی ها نخستین قدرت دریایی بودند که در سال ۱۵۰۷ میلادی به این منطقه امدند و ابتدا در بندرعباس و سپس در جزایر به خصوص جزیره هرمز مستقر شدند و قلعه هایی ساختند که هنوز هم آثاری از آن باقی است و پس از آنها هم انگلیسی ها در این منطقه سلطه پیدا کردند در صورتیکه آن زمان نفت و گاز کشف نشده بود بدین سبب این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ذاتا برای قدرت های جهانی دارای اهمیت است.
وی ادامه داد: بعد از پرتغالی، انگلیسی ها تا سال ۱۹۶۸ میلادی در این منطقه سلطه پیدا کردند و از سال ۱۹۷۱ میلادی هم امریکایی ها در این منطقه حضور پیدا کردند و استراتژی دو ستونه نیکسون در این منطقه شکل گرفت.
این استاد جغرافیای سیاسی اشاره کرد: من بعنوان یک جغرافیدان سیاسی و یک فرمانده نظامی می گویم این منطقه تا یکی دو دهه آینده، کانون رقابت های جهانی خواهد بود.
سردار صفوی در این سفر سه روزه به همراه دانشجویان خود در مقطع دکتری، از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، نیروی دریایی سپاه و جزیره بوموسی بازدید کرد.

منبع: