در حاشیه برگزاری المپیك زمستانی؛ سفر کمیسر عالی حقوق بشر، محور دیدار گوترش و مقام های چینی بود

دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با رییس جمهور و وزیر خارجه چین درباره سفر احتمالی کمیسر عالی حقوق بشر به این کشور، رایزنی کرد.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه المپیک زمستانی پکن، با «شی جینپینگ» رییس جمهور و «وانگ ئی» وزیر خارجه چین ملاقات و گفتگو کرد.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی در این دیدارها، تمایل خودرا برای انجام همکاریهای گسترده میان سازمان ملل و چین ابراز کرده است.
در همین حال، رویترز می نویسد: گوترش از سران چین خواسته است که به «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، سطح دسترسی قابل قبولی برای بازدید از این کشور همچون منطقه «سین کیانگ» بدهد.
این در حالی است که در تاریخ هشت بهمن، روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» چین به نقل از منابع آگاه از موافقت پکن با بازدید کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل از منطقه سین کیانگ آگاهی داده بود.
گفته شده بود که بازدید باشله به شرط آنکه دوستانه و خارج از چارچوب تحقیقاتی باشد، می تواند پس از اتمام المپیک زمستانی پکن در تاریخ ۲۰ فوریه (اول اسفند) صورت گیرد. همین طور باشله نمی تواند گزارشی درباره وضعیت سین کیانگ منتشر کند.
این در حالی است که نشست پنج هفته ای شورای حقوق بشر سازمان ملل از ۲۸ فوریه (۹ اسفند) شروع می شود و می گویند که باشله فرصت کمی برای انتشار گزارشی دارد که برمبنای تحقیقات و مصاحبه های دفتر او با شاهدان عینی تهیه شده است.
آمریکا اتهامات حقوق بشری را درباره نحوه برخورد دولت پکن با اقلیت اویغور ساکن سین کیانگ مطرح می کند و به همین دلیل، واشنگتن و متحدانش المپیک زمستانی پکن را تحریم دیپلماتیک کردند.
اما چین می گوید بهتان های آمریکا با انگیزه سیاسی مطرح می شود و بی اعتبار است.