در بغداد؛ مقتدی صدر با اعضای هیئت هماهنگی شیعی دیدار می کند

بهمن: منابع عراقی اعلام نمودند که رهبر جریان صدر که روز گذشته به بغداد سفر کرده است می خواهد با اعضای هیئت هماهنگی شیعی ملاقات و گفتگو کند.

به گزارش بهمن به نقل از الفرات نیوز، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق روز گذشته چهارشنبه نجف را به مقصد بغداد ترک کرد. در همین ارتباط، برخی منابع اعلام نمودند که وی می خواهد با سران برخی احزاب سیاسی در بغداد دیدار کند.
بر اساس این گزارش، منابع مذکور همین طور عنوان کردند که مقتدی صدر با اعضای هیئت هماهنگی شیعی نیز در بغداد دیدار می کند. هدف اصلی از انجام این دیدار، رایزنی درباب تشکیل دولت آتی عراق است.
این درحالی است که پیش تر مقتدی صدر با انتشار یک پست توئیتری بار دیگر ضمن بی توجهی به مقوله تشکیل دولت توافقی، بر لزوم تشکیل دولت اکثریت ملی تاکید کرد. همین مسأله سبب شد تا هیئت هماهنگی شیعی بیانیه مهمی را صادر کند.
در بیانیه این هیئت آمده است: ما همچنان به خط مشی خود که مبتنی بر مشارکت در مدیریت مرحله آتی کشور است، پایبند هستیم. راه و روش حذف دیگران از اداره کشور در زمان رژیم سابق [صدام معدوم] هزینه سنگینی را به مردم و کشور عراق وارد ساخت. ما بر روی دور نگاه داشتن کشور از مشکلات و بحران های بیشتر اصرار داریم و به سمت خدمت رسانی به شهروندان پیش می رویم.
در بیانیه مذکور عنوان شده است: هدف ما این است تا بر سَر فردی بعنوان متصدی پست نخست وزیری توافق نماییم که قادر به عبور از مرحله حساس فعلی باشد. امیدواریم که شرکای دیگر نیز در این راه، ما را همراهی کنند.
هیئت هماهنگی شیعی تاکید کرده است: این درست نیست که یک گروه سیاسی به نفع گروهی دیگر، از صحنه مدیریت کشور کنار گذاشته شود. چنین اقدامی به بی ثباتی بیشتر در کشور منجر خواهد شد.
در بیانیه مذکور تاکید شده است: انتقال مسالمت آمیز قدرت بسیار مهم می باشد. تمامی احزاب و جریان ها باید در اداره کشور سهیم باشند. ما با اصل «اکثریت ملی» مخالف نیستیم اما معتقدیم که این اکثریت نباید به ضرر احزاب و جریان های سیاسی تمام شود.
در ادامه این بیانیه همین طور آمده است: ادامه پروژه حذف احزاب و جریان های سیاسی از ساختار مدیریت کشوری موجب می شود تا احزابی که آرا زیادی در جریان انتخابات کسب کرده اند یا پروسه سیاسی را تحریم کنند و یا به سمت و سوی تشکیل اپوزیسیون در پارلمان پیش بروند.

منبع: