كارشناس سیاسی : آمریکا به بهانه ماندن در عراق این کشور را بی ثبات می کند

هاشم الکندی با اعلان اینکه آمریکا، عراق را بی ثبات می کند تا حضور خودرا در این کشور توجیه کند، اظهار داشت: مردم عراق به خوبی می دانند با وجود حضور نظامیان آمریکایی، ثبات در کشورشان برقرار نمی گردد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: تحولات جلسه نخست پارلمان عراق در روز نهم ماه ژانویه جاری، بیان کننده برداشته شدن گام نخست در پارلمان جدید بصورت نادرست و متضاد با قانون است. همه طرف های حاضر در پارلمان باید منتظر می بودند تا «محمود المشهدانی» رییس سِنّی پارلمان که بر اثر مشاجره بین فراکسیون ها و شلوغی ناشی از آن گرفتار وخامت وضع جسمی شده بود، جایگاه خودرا به شخص دیگری تحویل بدهد یا از جانب اداره قانونی پارلمان مکلف شود تا ریاست پارلمان را به شخص ذخیره دوم و سوم بعد از خود بسپارد.
اما اداره اطلاع رسانی پارلمان عراق همان روز از شروع روند رأی گیری برای انتخاب ریاست پارلمان از بین «محمود المشهدانی» یا «محمد الحلبوسی» با حضور ۲۰۵ نماینده و ریاست «خالد الدراجی» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان آگاهی داد. در نهایت شمار رأی دهندگان برای انتخاب رییس پارلمان به ۲۲۸ نماینده رسید و محمد الحلبوسی رییس سابق پارلمان با ۲۰۰ رأی بار دیگر به ریاست پارلمان تعیین شد، محمود المشهدانی فقط ۱۴ رأی کسب نمود و ۱۴ رأی نیز باطل اعلام گردید.
خبرنگار خبرگزاری مهر جهت بررسی همه این تحولات با «هاشم الکندی» تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه عراقی گفتگو نمود که مشروح آن در زیر می آید:
*ارزیابی شما از سیر تحولات سیاسی فعلی عراق در سایه برگزاری نشست جلسه نخست پارلمان چیست؟ آیا ترکیب دور پنج پارلمان در مقایسه با دوره های سابق شاهد تغییرات ریشه ای خواهد بود؟
جلسه نخست پارلمان شاهد تحولات عجیبی بود که نشان داد متأسفانه در مرحله آتی به قوانین داخلی پارلمان و پیشرفت آن در قالب های قانونی و سیاسی احترام گذاشته نمی گردد. از جلسه نخست بسیار واضح بود که برخی طرف ها می خواهند برنامه های معینی را بصورت قانونی یا غیر قانونی و بوسیله تحمیل و دیکته کردن خواسته ها، مدیریت امور با هیاهو و داد و فریاد، اعمال فشار و قرار دادن سایر طرف ها در مقابل عمل انجام شده توجیه کنند. جلسه نخست پارلمان شاهد ایرادات، پیچیدگی ها و تحریم کردن ها بود و هیچ تفاهم و همکاری برای خدمت رسانی به شهروندان عراقی در آن وجود نداشت.
با این رویکرد که در جلسه نخست پارلمان دیدیم، بنظر می رسد تحولات به سویی پیش می رود که جلسات پارلمان به ابزاری برای تامین منافع فراکسیون های سیاسی و نه مدیریت بهتر امورات مردم تبدیل خواهد شد. ما منتظر تغییر در رویکرد و عملکرد پارلمان بودیم ولی متأسفانه از تحولات جلسه نخست معلوم شد هیچ تغییری حاصل نشده است و چه بسا امور بدتر خواهد شد، برای اینکه تامین منافع در این دوره به اصل و معیار تبدیل گشته است حتی اگر این رویکرد، مخالف قانون اساسی و قوانین و نظام داخلی پارلمان باشد.
*برنامه ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق چیست و برنامه ای که بیشترین احتمال را دارد کدام است؟ آیا جریان صدر به هیئت هماهنگی گروههای شیعی خواهد پیوست یا بصورت یکجانبه به فعالیت ادامه خواهد داد؟
موضوع تعیین فراکسیون اکثریت در جلسه نخست پارلمان توسط ائتلاف دولت قانون و طبق بندهای قانونی و برمبنای حکم دادگاه فدرال مطالبه شد. هیئت هماهنگی گروههای شیعی ۸۸ کرسی پارلمان را در اختیار دارد و بر این اساس، فراکسیون اکثریت است. طبق حکم دادگاه عالی فدرال، فراکسیون اکثریت باید یا برنده قطعی نتایج انتخابات باشد یا در جلسه نخست پارلمان بتواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد و آنرا اعلام نماید، یعنی همان روندی که هیئت هماهنگی موفق به انجام آن شد.
بنابراین، هیئت هماهنگی شیعی صاحب فراکسیون اکثریت پارلمان است، ولی بعد از تحولات جلسه نخست و تعیین رییس جدید پارلمان به شیوه غیر قانونی و مخالف نظام داخلی پارلمان، این روند گرفتار پیچیدگی و ابهام شده است و بنظر می رسد تنها راه خروج از این اشکالات و ابهامات، توافق بین هیئت هماهنگی و فراکسیون صدر است تا برای تشکیل فراکسیون اکثریت توافق کنند.
اگر روند جلسه نخست و نتایج آن از طرف مراجع قانونی و ذیربط، غیرقانونی و ملغی تشخیص داده شود، ممکنست توافق گسترده تری حاصل شود و نتیجه آن مشابه سال ۲۰۱۸ باشد که دو طرف اصلی شیعی با هم توافق کردند و بیت شیعی مانند سایر فراکسیون ها بصورت متحد به پارلمان بازگشت.
*چرا در چند وقت اخیر شاهد انجام عملیات تروریستی و حملات داعش در عراق هستیم؟ آیا طرف هایی وجود دارند که برای ناامن و بی ثبات کردن عراق خصوصاً با وجود اختتام زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق و بهانه تراشی برای بازگشت باردیگر آنها تلاش می کنند؟
بی ثبات کردن و تعطیلی پرونده امنیتی همیشه یکی از برنامه های آمریکا برای ماندگاری در عراق بوده است. آمریکایی ها قبلاً می خواستند در عراق بمانند و الان نیز می خواهند با تغییر عنوان ماندگار شوند. آنها در گذشته تحت عنوان نیروهای رزمی در عراق فعالیت می کردند و الان خودرا نیروهای آموزشی و مستشاری می دانند. حوادث و جنایت های تروریستی چند وقت اخیر مقابل طیف های معین و شناخته شده در رابطه با شخصیت ها و فرماندهان حشد شعبی و نزدیک به محور مقاومت و فعال کردن هسته های تروریستی خفته در بعضی مناطق، حامل این پیام است که اوضاع امنیتی در عراق با ثبات نیست؛ خصوصاً با توجه مطالبات و تلاشی که برای اخراج نیروهای آمریکایی انجام می شود.
متأسفانه این اقدامات آمریکا، تحرکات تروریستی و جرم هایی که در بخش امنیتی عراق اتفاق می افتد، سبب شده است تا برخی طرف های دست نشانده آمریکا بوسیله رسانه های آمریکایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی رسانه های عراقی، ضرورت حضور نیروهای آمریکایی را در عراق ترویج دهند. اما بدون شک اغلب عراقی ها به خوبی می دانند با حضور نیروهای آمریکایی ثبات در عراق برقرار نمی گردد و نیروهای امنیتی عراق می توانند زمام امور امنیتی را به دست بگیرند. حالا زمان آنست که برای شناسایی و فاش کردن اقدامات مجرمانه و بازخواست مجرمان تلاش نماییم تا شاید از وقوع توطئه ها و طرح های بزرگ تر جلوگیری شود.
نیروهای امنیتی عراقی باید توانمند شوند و برای تحت پیگرد قرار دادن تروریست ها در مخفیگاه ها و محل های شناخته شده فعالیتشان، محدودیت ایجاد نشود. این در حالیست که فشارهای سیاسی به بهانه های مختلف از فعالیت کامل نیروهای امنیتی عراق و حشد شعبی جلوگیری می کند. در وضعیت فعلی نباید درباره پرونده امنیتی عراق تعارف صورت گیرد و باید تلاش واقعی برای سپردن پرونده امنیتی به دست نیروهای امنیتی عراق صورت گیرد.