بلینكن: فقط درباره مقیاس رزمایش ها در شرق اروپا با روسیه گفتگو می نماییم

به گزارش بهمن وزیر خارجه آمریکا امروز قبل از برگزاری نشست مشترک با روسیه در مصاحبه ای اعلام نمود: فقط حاضریم درباره مقیاس رزمایش ها در شرق اروپا با مسکو گفتگو نماییم، نه تعداد نیروها.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه و قبل از برگزاری نشست مشترک میان این کشو و روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام نمود: نشست آتی در ژنو فرصتی برای بحث و بررسی در مورد هرگونه نگرانی قانونیِ روسیه است.
وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه ادعا کرد: گفتگوهای مذکور همینطور فرصتی جهت بررسی نگرانی های بسیاری است که درباره رفتار روسیه در اروپا وجود دارد!
وی در ادامه افزود: در مذاکرات با روسیه، ایالات متحده آماده است تا در مورد مقیاس رزمایش هایی که در شرق اروپا برگزار می شود، بحث کند؛ اما نه درباره تعداد نیروها.
آنتونی بلینکن درادامه اضافه کرد: آمریکا و روسیه در مذاکرات ژنو می توانند پایه و اساس احیای توافقات در مورد موشک های میان بُرد و کوتاه برد را بنا کنند.
این دیپلمات آمریکایی اظهار داشت: اقدامات اعتمادسازی وجود دارد؛ اقداماتی برای کاهش خطر وجود دارد که اگر متقابل صورت گیرد، فکر می کنم واقعاً می تواند تنش ها را کم کند و نگرانی ها را برطرف کند. اگر روسیه مرتکب تجاوز مجدد ضد اوکراین شود، من فکر می کنم این یک چشم انداز بسیار منصفانه است که ناتو مواضع خویش را در امتداد جبهه شرقی خود، یعنی کشورهایی که با روسیه هم مرز هستند، تقویت کند!
به گزارش بهمن به نقل از مهر، وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» جمعه گذشته (۷ ژانویه) از راه ویدئو کنفرانس نشست فوق العاده ای را با مبحث بحث و بررسی گسترده پیرامون امنیت اروپا با محوریت روسیه هراسی برگزار کردند.
همچنین، آمریکا و روسیه مقرر است فردا دوشنبه (۱۰ ژانویه) در ژنو سوئیس نشست مشترکی را درباره موضوعات امنیتی و سیاسی برگزار کنند.
از سوی دیگر انتظار می رود شورای ناتو و روسیه ۱۲ ژانویه (چهارشنبه هفته جاری) بعد از مدت ها تشکیل جلسه دهد.
همچنین نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) متشکل از روسیه، اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه (پنجشنبه هفته جاری) برگزار می شود.

منبع: