امروز سه شنبه؛ جوزف بورل به اوکراین می رود

بهمن: تنها چند روز مانده به شروع مذاکرات بین روسیه و آمریکا در شهر ژنو در سوئیس بر سر مسئله تضمین های امنیتی و خصوصاً اوکراین، رسانه ها از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کی یف خبر دادند.

به گزارش بهمن به نقل از یورونیوز، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه شنبه به اوکراین سفر می کند و این در حالیست که تنش ها با روسیه بر سر مسئله اوکراین همچنان بالا است.
در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا که درباره سفر وی پخش شده، ادعا شده است: نخستین سفر خارجی او (بورل) امسال بر حمایت قوی اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در زمانی که این کشور با تقویت نظامی روسیه و اقدامات ترکیبی رو به رو است، تاکید می کند.
این نخستین سفر بورل به شرق اوکراین است که درگیری ها بین نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان در آنجا در جریان است.
«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین مقرر است بورل را قبل از سفر به کی یف برای دیدار با مقامات این کشور، همراهی می کند.
دیدار بورل از اوکراین حدودا یک هفته قبل از دیدار مقامات آمریکایی و روسیه در ژنو انجام می شود که مقرر است درباره پیشنهادات تضمین های امنیتی مسکو به گفتگو بنشینند. اتحادیه اروپا در همین رابطه خواهان آن شده است که در این گفتگوها مشارکت کند. این در حالیست که ایالات متحده می خواهد گفتگوها در قالب دوجانبه با روسیه دنبال شود.
خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش داده بود که انتظار می رود نشست روسیه و ناتو نیز در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) اجرا شود.
وزارت خارجه روسیه در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) مفاد پیشنهادات تضمین های امنیتی مسکو را که به آمریکا و ناتو ارائه کرده بود، منتشر نمود و ریابکوف نیز بعد از آن گفته بود که غربی ها هر چه سریع تر در باره این پیشنهادات پاسخ دهند چونکه وضعیت به شدت بحرانی است.
پیشنهادات مذکور شامل دادن تضمین های امنیتی از جانب دو طرف است که در این زمینه روسیه مسائلی همچون گسترش ناتو به شرق اروپا و عضویت کشورهایی که از اقمار شوروی سابق بودند، همچون اوکراین و گرجستان را به صراحت مطرح و جزء خطوط قرمز کرملین برشمرده است.
اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به تجمع نیروها در مرز با اوکراین متهم کرده اند و همراه با کی یف ادعا می کنند که مسکو مشغول آماده شدن برای تهاجم است. روسیه اما می گوید که این حق را دارد که نظامیانش را در داخل خاک خود، به هر کجا که می خواهد جابجا کند.
روابط روسیه و اوکراین بعد از کودتای سال ۲۰۱۴ در کی یف و بعد از آن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تنش آلود شد و در چند وقت اخیر نیز این تنش ها به اوج خود رسیده است.

منبع: