نماینده روسیه در وین: توسعه برنامه هسته ای ایران نتیجه فشار حداکثری آمریکاست

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در پیامی توییتری پیش رفت ها در برنامه هسته ای ایران را نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته ای و سیاست فشار حداکثری آن ضد ایران دانست.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش در واکنش به پیام یکی از کاربران در خصوص اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا به اتفاق چین و روسیه در جبهه واحدی در مقابل توسعه برنامه هسته ای ایران قرار دارند، نوشت: ما از توسعه سریع برنامه هسته ای ایران خشنود نیستیم اما این پاسخی به سیاست فشار حداکثری آمریکاست. نه فقط ایران، بلکه هر دو طرف باید دست از این رویه بردارند‍!
ایران در پی خروج یک جانبه آمریکا ار توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، یک سال تحمل تحریم های سخت و بدعهدی کشورهای اروپایی در ارائه راهکارهایی عملی برای نرمال سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم ها، اعلام نمود طبق مفاد برجام، طی چند گام تعیین شده در پاسخ به این اقدامات ناقض توافق، از اجرای تعهدات داوطلبانه اش در توافق فاصله می گیرد.
این اقدامات شامل نصب سانتریفیوژهای بیشتر و پیشرفته تر در تاسیسات هسته ای ایران و از سرگیری و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بوده است.
بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ در آمریکا و اعلام تصمیم این کشور برای بازگشت به توافق هسته ای، مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین درحال برگزاری است.
ایران گفته است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم های غیرقانونی آمریکا در مذاکرات وین مشارکت می کند.
دولت آمریکا نیز از شروع این مذاکرات در ماه مارس بر به کار بردن دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته ای تاکید کرده است در حالی که این آمریکا بود که بطور یک جانبه از این توافق خارج شد.

منبع: