امروز سه شنبه برگزار شد؛ تظاهرات شهروندان کابل برای آزادسازی پول های مسدود شده افغانستان

به گزارش بهمن شماری از ساکنان شهر کابل برای آزادسازی پول های بلوکه شده افغانستان توسط آمریکا در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش بهمن به نقل از جمهور، تعدادی از شهروندان شهر کابل امروز سه شنبه طی تظاهراتی خیابانی برضد آمریکا، خواستار آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان توسط واشنگتن شدند.
شهروندان یاد شده با شعارهای «آمریکای اشغالگر از آزار و اذیت مردم افغانستان دست بردار»، «پول ما را آزاد کنید» خواستار آزادی ذخایر ارزی افغانستان شدند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور هم مانند سیاست آن دستخوش تغییر شد و آمریکا در نخستین اقدام خود، پول های افغانستان را در بانکهای این کشور و سایر موسسات و بانکهای بین المللی، بلوکه کرد.
طبق آمار بانک مرکزی افغانستان، از ۹ میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار ذخایر ارزی افغانستان که شامل پول نقد، طلا و اوراق بهادار و قرضه می شود، هفت میلیارد دلار آن در بانک فدرال آمریکا در نیویورک و باقی آن در سایر بانکها و موسسات مالی در جهان مثل بانکهای سوئیس نگهداری می شود.
مقامات طالبان بارها از آمریکا خواسته اند تا ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند.
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان پیش تر و در همین باره نامه ای به کنگره آمریکا نوشته و در آن مصادره ثروت و پول افغانستان را دور از منطق خوانده و اظهار داشته بود: مسدود کردن پول های افغانستان نه مشکل را حل می کند و نه خواست مردم آمریکا است.
همینطور کشورهای همسایه افغانستان، کشورهای منطقه و همینطور سازمان ملل از کاهش ارزش پول و فروپاشی شدید اقتصادی قریب الوقوع در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده اند و این مساله با شروع فصل زمستان، بیشتر از پیش جلوه می کند.