نماینده پیشین ایران در سازمان همكاری های اسلامی تشریح كرد نتایج نشست اضطراری سازمان همکاریهای اسلامی درباره افغانستان

بهمن: نماینده پیشین ایران در سازمان همکاریهای اسلامی اشاره کرد: این سازمان همیشه به مسائل افغانستان توجه داشته اما اگر پاکستان یا طالبان به دنبال به رسمیت شناختن طالبان از برگزاری این اجلاس بوده باشند بعید است چنین موضوعی اتفاق بیافتد.
صباح زنگنه در گفت و گو با ایسنا درباره نتایج نشست وزیران خارجه سازمان همکاریهای اسلامی در اسلام آباد درباره تحولات افغانستان اظهار داشت: سازمان همکاری اسلامی در بیشتر دوره ها نسبت به مساله افغانستان توجه داشته و طی ۴۰ سال اخیر که تحت اشغال اتحاد جماهیر شوروی بود یا درگیر جنگ های داخلی بین احزاب و گروههای افغان بود این مسائل مورد توجه سازمان همکاری اسلامی بود، در حقیقت همیشه بحث افعانستان در جلسات مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی اشاره کرد: حالا نیز که آمریکا ظاهرا از افغانستان خارج شده همچنان بحران های پس از خروج گریبان گیر افغانستان است، البته کشورهای همسایه تحت تاثیر این تحولات قرار می گیرند همچون پاکستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان که همه این کشورها به صورتی از این تحولات متاثر می شوند.
این کارشناس مسائل منطقه همین طور بیان کرد: البته جلسات سازمان همکاریهای اسلامی بطور معمول به صدور بیانیه ختم می شود و اگر قطعنامه ای هم باشد الزام آور نخواهد بود اما می تواند به فهم و درک مشترک کمک نماید و همین طور دیدگاه های سایر کشورها و یا آنهایی که عضو ناظر هستند نیز شنیده شود.
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاریهای اسلامی با طرح این پرسش که آیا این اجلاس می تواند به رسیدگی به مسائل انسان دوستانه افغانستان منجر شود یا خیر؟ اظهار داشت: بنظر می رسد با اهمیت ترین موضوع این باشد که اگر مقامات پاکستانی یا گروه طالبان به دنبال این هستند که از این اجلاس برای شناساندن رسمی طالبان استفاده کنند، بعید است برای اینکه پاکستان تحت تاثیر موجی از ابهامات قرار خواهد گرفت و مشکلات خاص خودرا خواهد داشت و ممکنست طالبان پاکستان دست به اقداماتی بزنند.