دبیرکل سازمان ملل خواهان لغو تحریم های ایران شد

به گزارش بهمن دبیر کل سازمان ملل و معاون سیاسی وی در نشست شورای امنیت، خواهان لغو تحریم های ایران و تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم های ایران شدند.
به گزارش بهمن به نقل از پایگاه خبری اردو پوینت، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رزماری دیکارلو معاون سیاسی او روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل از آمریکا خواستند تحریم های ایران را ملغا کرده یا معافیت کشورهای وارد کننده نفت ایران، را تمدید کند.
دیکارلو در این جلسه شورای امنیت با مبحث منع اشاعه تسلیحات هسته ای اظهار داشت: من و دبیرکل از آمریکا می خواهیم تحریم ها ضد ایران را لغو کند یا طبق چیزی که در برجام مقرر شده، معافیت هایی از این تحریم ها اعمال نماید و معافیت های در ارتباط با تجارت نفت با ایران را تمدید کند.
او اضافه کرد: همچین تمدید معافیت از تحریم ها در ارتباط با برخی فعالیتهای هسته ای غیرنظامی در نیروگاه بوشهر، تاسیسات فردو و رآکتور اراک حائز اهمیت می باشد. تمدید معافیت از تحریم ها علاوه بر این، برای انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی لازم است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، اظهارات دبیر کل سازمان ملل به دنبال این مطرح می شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای، به صورت یک جانبه از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم های پیشین که به باعث حصول این توافق لغو شده بودند، تحریم های جدیدی هم تا واپسین روزهای روی کار بودن بر ایران اعمال کرد.
با اعلام آمادگی دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای، مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین درحال برگزاری است.
گوترش پیش از این هم در ۲۹ ماه نوامبر در کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی، بر خویشتن داری تمامی اعضای اصلی توافق هسته ای همچون آمریکا و کوشش برای برقراری مذاکرات در جهت احیا و حفظ توافق هسته ای تاکید کرده بود.
گوترش درباره توافق هسته ای اظهار داشته بود: تمامی طرفین باید اطمینان حاصل کنند این ابزار پرارزش همچنان کارآمد خواهد بود.

منبع: