در تقابل جویی با چین؛ بلینکن: ائتلاف های اقتصادی-نظامی ایندوپاسیفیک را تقویت می نماییم

به گزارش بهمن وزیر خارجه آمریکا در نخستین سفر به منطقه آسیای جنوب شرقی،  با ادعای حراست از آزادی دریانوردی در ایندوپاسیفیک، به مداخله در مسائل دریای چین جنوبی روی آورد.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که به اندونزی سفر کرده است ادعا نمود واشنگتن سیاست «ایندوپاسیفیک باز و آزاد» را شدت بخشیده و در همکاری با شرکای منطقه ای، غنای بیشتری به معاهدات ائتلافی و توانمندی های نظامی- اطلاعاتی خواهد بخشید.
وی در ادامه این ادعا، با عنایت به تنش های واشنگتن-پکن اضافه کرد: همه ما در دور نگه داشتن پویاترین منطقه جهان از تهدید و ارعاب سهمی داریم و آمریکا و برخی ذی نفعان دریای چین جنوبی در مقابل هر قانون شکنی ایستادگی خواهند کرد.
این اولین سفر بلینکن به منطقه آسیای جنوب شرقی از پس از شروع به کار دولت جو بایدن در ماه میلادی ژانویه است.
وی در ادامه با استناد به رویکرد به اصطلاح رقابتی که دولت واشنگتن در برابر پکن اتخاذ کرده، مدعی شد: هدف ما در دفاع از نظم قانون محور، تضعیف جایگاه هیچ کشوری نیست بلکه به دنبال دفاع از همه کشورها در انتخاب مسیرشان به دور از هرگونه تهدید و ارعابی هستیم.
بلینکن که در ادامه این سفر عازم مالزی و تایلند است؛ مدعی شد: اقدامات تهاجمی پکن در دریای چین جنوبی تجارت سالانه به ارزش بیشتر از سه تریلیون دلار را به مخاطره می اندازد و کشورهای منطقه از این مورد نگران هستند.
چین به صورت سنتی مالکیت ۹۰ درصد از آبراه راهبردی دریای چین جنوبی را بر عهده دارد و درباره دخالت آمریکا در این منطقه اخطار می دهد.
با این حال، آمریکا در ادامه رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک که لازمه آن مهار قدرت یابی چین در قرن ۲۱ است، علاوه بر موضع گیری جانبدارانه درباره دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی، از تحریک جریان های جدایی طلب مناطق تابع چین مانند تایوان و هنگ کنگ ابایی ندارد.

منبع: