تهران تایمز بررسی كرد؛ تروئیکا در راه خارج کردن مذاکرات از ریل توافق

به گزارش بهمن طرفین اروپایی مذاکرات وین در جهت گرفتن امتیاز از سایر طرفین، به دنبال ایجاد فضایی برای اعمال فشار بر ایران با توسل به شگردهای مختلف هستند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: تروئیکای اروپایی و برنامه هایی که برای منحرف کردن مذاکرات وین از مسیر اصلی دارد، سوژه امروز گزارش روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» است که با عنایت به رفتارها و اقدامات اخیر E۳ نوشته شده است.
در حالی که به رغم همه مشکلات فنی، گفتگوهای وین در جریان است؛ طرفین اروپایی مذاکره- شامل فرانسه، انگلیس و آلمان- به اقدامات قلدرمآبانه ای روی آورده اند که دامنه آن از اعمال فشار بر سایر اعضای حاضر در میز مذاکره تا تهدید به ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، کشیده می شود.
تهران تایمز در اینباره می نویسد: از حدود دو هفته پیش که مذاکرات وین از سر گرفته شده است؛ تروئیکا به جای زمینه چینی برای پیشبرد گفتگوها، در کوشش برای مقصرنمایی ایران و وانمود به شکست مذاکرات بوده است. اول از همه، آنها درباره نیت ایران ابراز تردید کرده و این کشور را به وقت کُشی متهم کردند. وقتی هم که ایران جدیت خویش را با عرضه دو پیش نویس پیشنهادی نشان داد که در تطابق کامل با مفاد توافق هسته ای ۲۰۱۵ تنظیم شده بود؛ آنها به تقلا افتادند که این پیشنهادها را غیر واقع گرایانه و از روی زیاده خواهی جلوه دهند.
تهران تایمز در ادامه می نویسد: حتی در مقطعی، آنها در دنباله روی از آمریکا، در طرح این ادعا هم صدا شدند که ایران از همه توافق هایی که با دشواری در طول شش دور قبلی مذاکره حاصل شده، فاصله گرفته اند.
از سوی دیگر، ایران بارها و بارها گفته است که قصد ندارد دستاوردهای گذشته را کاملاً نادیده بگیرد؛ بلکه از آن بعنوان مبنایی برای دمیدن روحی تازه به کالبد مذاکرات استفاده می نماید. پیشنهادهای ایران بر اساس تطابق کامل با مفاد برجام طراحی شده تا اروپایی ها دیگر بهانه ای برای رد آنها نداشته باشند حال آنکه به نظر می آید که حتی دقت و جدیت ایران هم در هدایت E۳ به مسیر درست مذاکرات مادامی که آنها با شریک آمریکایی شأن برای باج خواهی از ایران و دیگر طرفین گفتگوهای وین همداستان شده اند؛ مؤثر نبوده است.
تهران تایمز می افزاید: طولی نکشید که پس از انتشار خبرهای مثبت در خصوص حصول پیشرفت هایی در مذاکرات وین، مشخص شد که دیپلمات های E۳ بر فشارهای خود افزوده اند تا آنچه را آمریکایی ها با قلدری به دست نیاورده اند؛ پای میز مذاکره کسب کنند. «نور نیوز» وب سایت نزدیک به شورایعالی امنیت ملی ایران، گزارش داده که E۳ تلاش مفصلی برای تغییر مسیر مذاکرات در جهت گرفتن امتیازات نه فقط از ایران بلکه از روسیه، چین و حتی بگونه ای مضحک از اتحادیه اروپا، به خرج داده است تا آنجایی که اتحادیه اروپا با قدم گذاشتن جای پای آمریکا، به دنبال ایجاد فضایی برای اعمال فشار ضد ایران با توسل به شگردهای مختلف است.
نور نیوز در اینباره می نویسد: این رفتار تروئیکای اروپایی بخصوص مأموریت جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مو را معاون و نماینده وی در کمیسیون مشترک برجام را مختل کرده است.
روزنامه «الاخبار» هم می گوید اروپایی ها تهدید به موضع گیری ضد ایران در جلسه آتی شورای حکام آژانس کرده اند که بزودی برگزار می گردد. آنها همینطور تهدید کرده اند اگر ایران به محدودیت های بازرسی آژانس خاتمه ندهد؛ پرونده هسته ای این کشور را به شورای امنیت ارجاع می دهند. اگر این گزارش صحت داشته باشد باید منتظر تشدید لفاظی های اروپایی ها در ادامه مذاکرات وین باشیم حال آنکه توسل به زبان تهدید با عنایت به این که ایران بارها گفته است که به هیچ وجه زیر بار تهدید، تن به مذاکره نمی دهد؛ فقط به پیچیده شدن شرایط منجر می شود.