وزارت خارجه جمهوری آذربایجان: باکو آماده نرمال سازی روابط با ایروان است

بهمن: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه ای از آمادگی برای نرمال سازی روابط باکو و ایروان آگاهی داده و در همین راستا، اجرائی شدن توافق سه جانبه قره باغ را امری مهم تلقی نمود.

به گزارش بهمن به نقل از تاس، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه ای به مناسبت آنچه «روز پیروزی در جنگ قره باغ» خوانده، از آمادگی برای نرمال سازی روابط باکو و ایروان آگاهی داده و در همین راستا، اجرائی شدن توافق سه جانبه قره باغ را امری مهم تلقی نمود.
بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: اساس چشم انداز بلندمدت آذربایجان تضمین صلح پایدار، توسعه و پیشرفت است. آذربایجان با حذف عامل اشغال اراضی خود، آماده نرمال سازی روابط با ارمنستان برمبنای پایبندی دقیق به اصول حقوق بین الملل خصوصاً حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها است.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همین طور راه دستیابی به چنین صلحی را پایبندی و اجرای دقیق توافق سه جانبه درباب قره باغ دانست و اضافه کرد: آذربایجان انتظار دارد که ارمنستان پاسخی مناسب به اقدامات انجام شده باکو در این خصوص بدهد.
لازم به ذکر است، وزارت خارجه روسیه روز شنبه، در آستانه اولین سالگرد آتش بس قره باغ که با وساطت مسکو میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حاصل شد؛ اطلاعیه ای صادر کرد و اظهار داشت: روسیه حق انحصاری برای ارتباط گرفتن با ایروان و باکو برای خود قائل نیست حال آنکه دوستی دیرینه و شراکتی گسترده میان ما و این دو کشور وجود دارد.
وزارت خارجه روسیه در ادامه این بیانه ی اضافه کرد: یک سال از حصول این توافق می گذرد و اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی و منابع اینترنتی در خصوص این که کوشش های حافظ صلح روسیه با هدف جدا کردن قره باغ و تحویل آن (به جمهوری آذربایجان) و تبدیل ارمنستان به یک «کشور تحت الحمایه» بوده است؛ با قاطعیت رد می شود.
وزارت خارجه روسیه در ادامه اضافه کرد: این اظهارات عوام فریبانه هستند و به وضوح از طرف بیگانگان القا شده و به هیچ وجه منطبق بر واقعیت نیست. روسیه، توافق قره باغ را بر هیچ یک از طرفین تحمیل نکرد و این ساز و کار با در نظر گرفتن موازنه منافع و همین طور احترام به حق حاکمیت باکو و ایروان لحاظ شد.
توافق آتش بس قره باغ در حالی وارد یک سالگی خود می شود که باکو و آنکارا تلاش می کنند تعدادی از مفاد آنرا به نفع خود تفسیر و بدین سان نقشه راه های مواصلاتی قفقاز جنوبی را تغییر دهند.

منبع: