طی مداخله ای آشكار؛ بایدن: انتخابات نیکاراگوئه نمایشی بود

بهمن: رییس جمهور آمریکا طی سخنانی مداخله جویانه ادعا نمود که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در نیکاراگوئه، غیر دموکراتیک و فاقد مشروعیت است.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا طی اظهاراتی نیکاراگوئه را متهم به این مسئله کرد که انتخابات روز گذشته این کشور دموکراتیک نبوده است و واشنگتن دولت فعلی نیکاراگوئه را مسئول این امر می داند.
بایدن در این رابطه مدعی شد: آنچه « دانیل اورتگا» رییس جمهور نیکاراگوئه و همسرش «رزاریو موریو» معاون رییس جمهور، ترتیب دادند، انتخاباتی پانتومیم گونه (نمایشی) بود که نه آزاد بود و نه عادلانه، و اساسا دموکراتیک نیز نبود.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرد: ایالات متحده، در هماهنگی نزدیک با سایر اعضای جامعه بین المللی، از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی در اختیار خود برای پشتیبانی از مردم نیکاراگوئه و پاسخگو کردن دولت اورتگا- موریو استفاده خواهدنمود.
بایدن دولت نیکاراگوئه را متهم کرد که از ماه می، نزدیک به ۴۰ چهره مخالف دولت این کشور، همچون نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری را زندانی کرده است.
اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور آمریکا دراین زمینه مسئله جدیدی نیست، چونکه پیش تر نیز افراد دولت وی همچون «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور، مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه را زیر سوال برده بود.
روز گذشته انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه در حالی شروع شد که مخالفان و منتقدان دانیل اورتگا رییس جمهور فعلی این کشور، وی را متهم به کوشش برای ماندن در قدرت برای چهارمین بار متوالی می کنند.
دانیل اورتگا قبل از آنکه در سال ۲۰۰۷ باردیگر رییس جمهور شود، بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رییس جمهور این کشور بود. او بتازگی همسرش رزاریو موریو را که بانوی اول و معاون رییس جمهور نیز هست، بعنوان «همکار رییس جمهور» معرفی نمود.
علت دخالت های آمریکا در امور نیکاراگوئه و بطور کلی کشورهای آمریکای لاتین این است که این منطقه زمانی بعنوان حیاط خلوت ایالات متحده محسوب می شد اما امروز برخی دولت ها همچون کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به سبب سیاست های ضداستکباری، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکای لاتین تبدیل گشته اند.

منبع: