طی بیانیه ای؛ شورای امنیت: دولت غیرنظامی در سودان بر سر کار بیاید

بهمن: شورای امنیت سازمان ملل متحد در اطلاعیه ای ضمن ابراز نگرانی شدید از کودتای نظامی در سودان، خواهان بازگشت دولت غیرنظامی این کشور به قدرت و آزادی همه بازداشت شدگان شد.

به گزارش بهمن به نقل از فرانس پرس، شورای امنیت سازمان ملل متحد از حاکمان نظامی جدید سودان خواست تا دولت غیرنظامی را که این هفته سرنگون کردند، بازگردانند.
شورای امنیت به اتفاق آرا اطلاعیه ای را تصویب کرد که در آن «نگرانی جدی» خودرا در مورد کودتای دوشنبه در این کشور آفریقایی، ابراز می کند.
شورای امنیت همین طور خواهان آزادی فوری همه کسانی شد که توسط مقامات نظامی بازداشت شده اند و از همه طرف های ذینفع خواست بدون پیش شرط وارد گفتگو شوند.
صبح روز دوشنبه رسانه های منطقه ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. طبق گزارش ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کردند.
دولت فعلی سودان بعد از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ مقابل «عمر البشیر» که سبب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروههای مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش های مدنی بود بعنوان نخست وزیر تعریف شد. در حقیقت شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.
کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تا حالا نظامیان بر سر قدرت بوده اند و جابجایی قدرت بوسیله کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر بوسیله کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

منبع: