شبكه تلویزیونی النهار گزارش داد: بازداشت اعضای یک گروهک جدایی طلب و در رابطه با اسرائیل در الجزایر

به گزارش بهمن پلیس الجزایر ۱۷ تن از اعضای یک گروهک جدایی طلب را که گفته می شود با کمک اسرائیل درحال طراحی یک حمله مسلحانه بودند، بازداشت کرد.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی النهار در گزارشی اعلام نمود که پلیس الجزایر ۱۷ عضو یک گروهک جدایی طلب معروف به «جنبش تعیین سرنوشت سرزمین قبایلی» (MAK)- که خواستار برگزاری خودمختاری در منطقه قبایل در کوه های تل اطلس الجزایر هستند- را دستگیر کرده است؛ افرادی که گفته می شود درحال طراحی یک حمله مسلحانه با کمک رژیم صهیونیستی بودند.
بنا بر گزارش این رسانه محلی، افراد بازداشت شده به ارتکاب اعمال جنایت کارانه ضد امنیت ملی متهم شدند.
این شبکه تلویزیونی همینطور گزارش داد که پلیس الجزایر تسلیحات، آگهی های سیاسی تحریک آمیز و همینطور مدارکی که نشاندهنده ارتباط این گروهک با یک «نهاد صهیونیستی» یا همان اسرائیل است، کشف و ضبط کرده است.
این گروهک جدایی طلب در اواسط سپتامبر هم به افترا دست داشتن در آتشسوزی های جنگلی در منطقه قبایلی که ده ها کشته برجای گذاشت، مورد حمله نیروهای پلیس قرار گرفت. در آن زمان، الجزایر مراکش را به تحریک این جدایی طلبان و کمک به ایجاد آتشسوزی متهم کرد و روابط دیپلماتیک خود با همسایه غربی اش را به صورت کامل قطع کرد.
لازم به ذکر است که دولت الجزایر در ماه مه ۲۰۲۰ تحت لوای یک قانون جدید که به باعث آن، اتباع الجزایری ساکن خارج به علت پیوستن به هر گروهی که «به منافع کشور لطمه زند»، تحت پیگرد و مجازات قرار می گیرند، این گروهک جدایی طلب و همینطور یک گروه مستقر در لندن با نام «رشاد» را غیرقانونی خواند و آنها را نهادهای تروریستی اعلام نمود.
در سال ۲۰۱۱، شماری از اعضای بلندپایه و سابق «جنبش تعیین سرنوشت سرزمین قبایلی» مدعی شدند که این گروه از دولت مراکش ماهانه دستمزدی بالغ بر ۲۵۰ هزار یورو دریافت می کردند. در ماه مه ۲۰۲۱ هم چندین نفر از این گروه جدایی طلب دستگیر و به دست داشتن در بمب گذاری متهم شدند.

منبع: