در گفتگویی اختصاصی با روزنامه نیویورك تایمز مطرح شد؛ دفاع تمام قد اردوغان از حق ترکیه برای تقویت توان پدافندی خود

رییس جمهور ترکیه در گفتگویی اختصاصی تاکید کرد که آنکارا هرطور که بخواهد، می تواند قابلیت های پدافندی خودرا تقویت کند.

به گزارش بهمن به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز که مشروح آن در روز چهارشنبه انتشار یافت، گفت: این کشور قادر می باشد توان پدافندی خودرا هر طور که بخواهد، تقویت کند.
اردوغان با تاکید بر این که ترکیه با خرید سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ از روسیه، ناتو و ائتلاف غربی را تضعیف نکرده است؛ اظهار داشت که اگر واشنگتن سامانه های پاتریوت خودرا به ترکیه فروخته بود، آنکارا «مجبور نبود سامانه های اس -۴۰۰ را خریداری کند».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید سامانه اس -۴۰۰ از روسیه ارزش اختلاف و درگیری با آمریکا را داشت، اظهار داشت: «بله ارزشش را داشت».
اردوغان همین طور در مصاحبه ای با شبکه خبری سی بی اس اظهار داشت که ترکیه برای خرید سامانه های پدافندی بیشتر از روسیه اقدام خواهدنمود.
به گفته وی، «در آینده هیچکس قادر نخواهد بود در مورد نوع سامانه های پدافندی، کشور تولیدکننده سامانه هایی که ترکیه خریداری می کند دخالت کند. هیچکس نمی تواند دخالت کند، ما تنها کسانی هستیم که این تصمیمات را می گیریم».
گفتنی است، در آوریل ۲۰۱۷ بعد از آنکه کوشش های طولانی مدت مقامات آنکارا برای خرید سامانه پدافند هوایی از ایالات متحده بی ثمر ماند، ترکیه با مقامات مسکو قراردادی برای خرید سامانه اس- ۴۰۰ از روسیه امضا کرد.
اما این قرارداد نظامی آنکارا- مسکو با مخالفت شدید مقامات آمریکایی روبرو شد برای اینکه مدعی بودند که این سامانه با سامانه های بکار رفته توسط ائتلاف نظامی ناتو همخوانی ندارد.