غریب آبادی: آژانس، بی طرفی و حرفه ای گری خویش را حفظ کند

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در واکنش به انتشار گزارشات برجامی و پادمانی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: تمامی فعالیتهای هسته ای ایران، همچون غنی سازی در سطوح مختلف و تولید فلز اورانیوم، در قالب حقوق هسته ای ایران تحت معاهده عدم اشاعه صورت می گیرند و کاملاً هم راستا با تعهدات پادمانی ایران انجام می شوند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا نماینده دائم کشورمان، از اقدام مدیرکل در گزارش مبحث در ارتباط با ثبت داده های فراتر از پادمان انتقاد نمود و اظهار داشت: این اقدام فقط برای سه ماه با آژانس تفاهم شده بود و مبنای آن هم کاملاً سیاسی بوده است، موضوعی که نه حقی برای آژانس بوجود می آورد و نه تکلیفی برای ایران.
وی افزود: از آنجائیکه سایر طرف ها به تعهدات خود تحت توافق هسته ای در حوزه رفع تحریم عمل نکردند و سیاست اعمال تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا هم ادامه دارد، هیچ کس نمی تواند توقف این فعالیت ها را در قالب این توافق از ایران طلب کند.
غریب آبادی درمورد گزارش مدیرکل آژانس درمورد چند مبحث باقی مانده پادمانی هم اظهار داشت: صرفا چهار مبحث پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد که در ارتباط با حدود دو دهه قبل می باشند و ایران تاکنون، تعاملات مناسب و سازنده ای را درمورد آنها با آژانس، با هدف حل و فصل این موضوعات، به عمل آورده است.
وی با انتقاد از این که آژانس با وجود بازرسی های گسترده از تأسیسات هسته ای ایران که افزون بر یک پنجم تمام بازرسی های آژانس در سطح جهانی می شود و هیچ مشکل پادمانی هم در فعالیت ها و تعهدات جاری هسته ای وجود ندارد، تحت فشار برخی اعضای خاص خود درصدد بزرگ نمایی این موضوعات است، اظهار داشت: آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری خویش را حفظ کند و اعضای آژانس هم باید از اعمال فشار بر آژانس و تلاش جهت استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، به طور جدی پرهیز نمایند.
غریب آبادی فوریت این موضوعات را، آنگونه که مدیرکل در گزارش خود اشاره نموده است، رد کرد و اظهار داشت: نگرانی جدی، وجود سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل، خرابکاری تروریستی در تأسیسات هسته ای صلح آمیز و ترور دانشمندان اتمی است که متاسفانه آژانس تابحال به خود این جسارت را نداده است که درمورد این مسائل، موضعگیری کند.
نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: ما همکاری و تعامل سازنده شفافی با آژانس داریم و این شفافیت باید مورد شناسایی و قدردانی قرار گیرد، نه این که وسیله ای برای بهانه گیری های بی مورد شود، چون که این رویکرد بحران سازی غیر ضروری، ابتدا دامن خود آژانس را خواهد گرفت.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، طبق گزارش خبرگزاری رویترز، دیدبان هسته ای سازمان ملل در گزارش خود از عدم پاسخ گویی ایران درمورد ذرات اورانیوم پیدا شده در بعضی سایت های هسته ای ایران انتقاد نمود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارش خود از ناکامی پی در پی ایران در پاسخ گویی نسبت به ذرات اورانیوم یافت شده در سایت های هسته ای اعلام نشده ایران انتقاد نمود.
آژانس اتمی در یکی از دو گزارش فصلی خود آورده است: مدیرکل آژانس نگرانی عمیقی نسبت به این دارد که مسائل پادمانی فوق الذکر در ارتباط با چهار مکان در ایران که به آژانس گزارش نشده بودند همچنان حل نشده باقی مانده اند.
گزارش محرمانه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس اتمی به کشورهای عضو یک هفته قبل از جلسه آتی شورای حکام انتشار یافته است.
در گزارش دوم آمده است که ایران باید “بدون تاخیر” مشکلات در رابطه با سایت ها در ایران همچون سوال ها درمورد چهارمین مکانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی از آنجا بازدید نکرده را حل کند.