افغان ها به کجا پناه می برند؟

خراسان رضوی نتایج بررسی ها نشان میدهد که تعداد کشورهایی که افراد فراری از افغانستان را پذیرش می کنند بالا رفته است و بیشتر مهاجران افغان به کشورهای همسایه عزیمت کرده اند و این افراد به آمار سومین جمعیت بزرگ آواره در جهان افزوده اند.
به نقل از ویفروم، مردم افغانستان در چهار دهه گذشته، کشور خودرا به سبب های مختلفی ازجمله کودتای کمونیستی، جنگ شوروی در افغانستان و عملیات آزادی پایدار ترک کرده اند و این کشور سومین جمعیت بزرگ آواره در جهان را دارد.
هم اکنون، سقوط دولت تحت حمایت غرب افغانستان، عقب نشینی ناگهانی نیروهای آمریکایی و بازگشت طالبان به قدرت، افغان ها را بیشتر به دنبال راهی برای فرار کشانده است و کشورهای بسیاری متعهد شده اند که قبل و پس از مهلت ۳۱ آگوست برای خروج کامل ارتش آمریکا این افراد را پذیرش کنند.
کانادا تا هفته گذشته حدود ۳۷۰۰ نفری که از کابل خارج شده اند را اسکان داده و قول داده است که در نهایت ۲۰ هزار نفر را پذیرش خواهدنمود.
بریتانیا نیز متعهد شده است که از ۲۰ هزار افغانستانی استقبال کند.
استرالیا نیز برنامه اسکان برای ۳۰۰۰ نفر را دارد.
تاجیکستان که قبل از این نیز جمعیت قابل توجهی از پناهندگان را در خود جای داده بود نیز متعهد شد که ۱۰۰ هزار پناهنده دیگر را نیز پذیرش کند.
گفته می شود که حدود ۲۰ هزار افغانی که به ارتش یا دیپلمات های آمریکایی کمک کرده بودند در انتظار دریافت ویزای آمریکا هستند که البته دریافت آن دشوار است، بااینکه که ایالات متحده متعهد شده است که ۵۰ هزار افغان را اسکان دهد.

سازمان های بشردوستانه که به این پناهندگان کمک می کنند تا در کشورهای جدید اسکان پیدا کنند، با کاری سخت مواجهند. سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ موجب بازگشت خیلی از افغان های خارج از کشور به وطن شد و البته در سالهای اخیر کشورهایی همچون آلمان شاهد افزایش چشم گیر جمعیت پناهندگان افغان بوده است. با این وجود، بیشتر مهاجران افغان تا اروپا سفر نمی کنند و تا سال قبل ۸۵ درصد از کل مهاجران افغان ثبت شده در سراسر جهان در همسایگی پاکستان و ایران اسکان داشتند.
پاکستان از دهه ۱۹۷۰ مقصد اصلی بوده و حدود ۱.۴ میلیون پناهنده ثبت شده افغان را در خود جای داده است، هرچند در این سال ها استقبال کمتری از آن شده است.
بگفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، تنها در نیمه نخست امسال حدود ۶۰۰ هزار افغان از پاکستان و ایران به وطن خود بازگشته اند که حدودا همه افراد فاقد اسناد و مدارک مناسب بوده اند.