واکنش آلمان به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران

بهمن: وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران، ادعا نمود ایران برای افزایش کارهای هسته ای اش توجیه «غیر نظامی و پذیرفتنی» ندارد.
به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران، اظهار داشت: ایران توجیهی غیر نظامی و پذیرفتنی برای این اقدامات ندارد و [در این زمینه] دانش و مهارت نظامی کسب می کند.
او باتوجه به وقفه به وجود آمده در از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین که به بعد از تشکیل کابینه دولت جدید ایران موکول شده است، افزود: از ایران می خواهیم با موضعی سازنده به مذاکرات بازگردد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی اعلام نمود که ایران سرعت غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را افزایش بخشیده است.
آژانس در گزارش خود آورده است که ایران، پیش تر از سانتریفیوژهای ۱۶۴ عددی IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد استفاده می کرده اما حال علاوه بر آنها از یک مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی سازی ۶۰ درصدی استفاده می نماید.
این در حالیست که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره گزارش اخیر انتشار یافته از طرف آژانس بین المللی انرژی هسته ای اظهار داشت: کلیه برنامه ها و اقدامات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با بیان قبلی صورت گرفته است.
خطیب زاده اضافه کرد: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در رابطه با برجام نیز در قالب خود برجام صورت گرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از طرف ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف های دیگر برجامی، به ویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام می باشند.
او اشاره کرد: بدیهی است مادامی که اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از طرف آمریکا و دیگر طرفهای برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خودرا فقط برمبنای نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در قالب تعهدات پادمانی اش پیگیری مینماید. در صورتی که سایر طرفها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز بصورت کامل و موثر و قابل راستی آزمایی تحریم های یکجانبه و غیرقانونی اش بر ضد مردم ایران را مرتفع نماید، کلیه اقدامات کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت پذیر خواهند بود.

منبع: