ان بی سی نیوز فاش كرد؛ بایدن هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا را درباره افغانستان نادیده گرفت

بهمن: گزارش ها حاکی از آنست که نهادهای اطلاعاتی آمریکا، دولت واشنگتن را از بابت سهل انگاری و نادیده گرفتن هشدارهای آنها در قبال احتمال سقوط قریب الوقوع کابل مقصر می دانند.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، شبکه خبری ای بی سی نیوز به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا که نامش فاش نشد؛ اظهار داشت که دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا هشدارها و ارزیابی های اطلاعاتی صورت گرفته در خصوص احتمال هجوم سریع طالبان و تصرف کابل توسط آنها را، نادیده گرفته است.
مقام اطلاعاتی مذکور اظهار داشت: ارتش به رهبران آمریکا اطلاع داد که گرفتن (و تسخیر) همه چیز (و همه جا)، هیچ وقتی از طالبان نمی گیرد، اما کسی (به این ارزیابی) گوش نکرد.
گزارش و ارزیابی های اطلاعاتی قبلی حاکی از این بود که تصرف کابل به دست طالبان ظرف مدت ۹۰ روز و نه تا اختتام هفته، رخ خواهد داد. حتی برخی ارزیابی ها از امکان محاصره کابل توسط این گروه ظرف مدت ۷۲ ساعت آگاهی داده بودند.
برخی افراد که در بین آنها «جکی سپیر» نماینده کنگره آمریکا نیز به چشم می خورد، پیشروی های طالبان در افغانستان را «شکست اطلاعاتی» نامیدند اما تعدادی از مقاماتی که نامشان فاش نشد، تاکید نمودند که ادعای مذکور صحیح نیست.
مقام ارشد کنگره آمریکا در همین رابطه در گفتگو با این شبکه خبری مدعی شد: ارزیابی های جامعه اطلاعاتی (آمریکا) همیشه دقیق و صحیح بوده است. آنها (دولت) به این ارزیابی ها اعتنایی نکردند.
برخی گزارش ها حاکی از آنست که دولت بایدن در جریان این مسئله قرار گرفته بود که چطور افراد سرویس اطلاعاتی پاکستان که ادعا می شود در ایجاد طالبان دخیل بوده اند، از اعضای این گروه در تابستان جاری پشتیبانی کرده اند.
شبکه خبری ابی سی نیوز همین طور به نقل از یک مقام اطلاعاتی پاکستان که نامش فاش نشد؛ نوشت که وی نقش نهادهای کشورش در پیشروی طالبان را نفی نمی کند اما مقصر اصلی را «فروپاشی» دولت افغانستان و «اشتباه محاسباتی» آمریکایی ها تلقی می کند.
مقام پاکستانی مذکور در گفتگو با این شبکه خبری مدعی شد: من نمی گویم هیچ گاه هیچ رابطه ای بین ما و طالبان نبوده است و یا ما به کلی این رابطه را قطع کرده ایم.
وی ادامه اداد: طالبان باید با موفقیت خود با احتیاط برخورد کند. تسخیر یک شهر یک چیز است، اما نگه داشتنش یک چیز دیگر.
بایدن و دولتش تا همین چند روز گذشته، از اطمینانشان نسبت به نیروهای دولتی افغان سخن می گفتند، با این مضمون که اختیار نگه داشتن کشور با آنها است.
پیشتر، هم بایدن و هم «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بودند که «تصرف فوری افغانستان توسط طالبان بسیار بعید است».
دولت بایدن بتازگی به سبب مسائل پیش آمده در افغانستان در پی خروج غیر مسئولانه نظامیان آمریکایی از این کشور، با انتقادات فراوانی مواجه می باشد.
«دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا در همین زمینه اظهار داشت: تصرف سریع افغانستان به دست نیروهای طالبان، یکی از بزرگترین شکست ها در تاریخ آمریکا است.
ترامپ در پیامی در تلگرام نوشت: آنچه جو بایدن در قبال افغانستان انجام داده است، شگفت آور است و این بعنوان یکی از بزرگترین شکست ها در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد.
روز یکشنبه نیروهای طالبان کنترل کامل کابل، پایتخت افغانستان را در دست گرفتند. این در حالی بود که «اشرف غنی» رییس جمهور پیشین افغانستان قبل از آن به بهانه جلوگیری از «کشتار مردم» به دست نیروهای طالبان از مقام خود استعفا داد و از کشور گریخت.

منبع: