افتتاح موزه حقوق ایران

به گزارش بهمن اولین موزه حقوق ایران با نمایش یک میلیون سند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شد.
به گزارش بهمن به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این موزه همزمان با یکصد و پانزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه با حضور اشرف بروجردی ـ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ـ و لعیا جنیدی ـ معاون حقوقی رئیس جمهور ـ با پیام حسن روحانی ـ رئیس جمهور ـ در ساختمان آرشیو ملی ایران راه اندازی شد.
اشرف بروجردی ـ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ـ در افتتاحیه این موزه اظهار داشت: همه آن چه در طول سالهای متمادی در کشور عزیزمان شکل گرفته بعنوان حافظه ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری و حفاظت می شود و پژوهشگران و اهالی علم و دانش با استناد به اسناد، بهره لازم را در پژوهش های خود می برند.
او سپس به نقش معاون حقوقی رئیس جمهور در راه اندازی این موزه اشاره نمود و اضافه کرد: افرادی که در منصب های اجرایی قرار می گیرند به علت رویکرد علمی در حوزه تخصصی خود تاکید و تلاش می کنند زندگی مردم ایران را بر اساس حق و قانون پیش ببرند. خوشبختانه رئیس جمهور خود یک حقوقدان است. او کسی است که در دولت خود تصمیم مهمی اتخاذ نمود و مقوله حقوق شهروندی در دستگاههای اجرایی را مطرح و عملیاتی کرد.
بروجردی در ادامه بیان نمود: امید است شاهد تحولات توسعه گرایانه باشیم تا مردم بدانند در کشوری زندگی می کنند که سیاستمداران بر مبنای عدالت از آنها محافظت می کنند.
لعیا جنیدی ـ معاون حقوقی رئیس جمهور ـ هم درباره فرایند شکل گیری این موزه توضیح داد: راه اندازی این موزه کار مشکلی بود و از دو سال قبل مجوز آن از سوی رئیس جمهور صادر شد و تاکید داشت این موزه جزو بخش مستقل کتابخانه ملی باشد که خوشبختانه با دلسوزی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همکاران او، محل مناسبی جهت راه اندازی موزه تعیین شد و امیدواریم ساختمان سی تیر کتابخانه ملی هم برای جمع آوری اسناد حقوقی بعنوان موزه استفاده گردد.
او اظهار داشت: باید مستندات و تجربیات حقوقی را در چارچوب یک موزه شکل می دادیم تا تأثیر تلاشهای مردم بر آزادی و قانون مداری به صورت تاریخی مصور در موزه قرار می گرفت تا این تجربیات به فرزندان مان یادآوری شود و با انتقال این تجربیات از تکرار آزمون ها و خطاها جلوگیری شود.
معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: از مظاهر حقوقی ایران از منشور کوروش گرفته تا عهدنامه های کهن و معاصر و الواح و تمام آثار نویسندگان و فرهیختگان می تواند در این موزه جمع آوری شود.
وی در ادامه بیان نمود: تلاش می نماییم تمام تصویب نامه ها از دوره ناصرالدین شاه و حتی اولین صورت جلسات به قلم نخست وزیران گذشته همچون مصدق و دیگر نخست وزیران ایران و حتی رؤسای جمهور در دوران انقلاب اسلامی در این موزه جمع آوری شود، چونکه این موزه با اسناد حقوقی از ۱۲۰ سال قبل می تواند برای محققان و اندیشمندان علوم انسانی و متخصصان علوم سیاسی پشتیبان بسیار مناسبی باشد.
جنیدی اظهار نمود: موزه حقوق یک موجود زنده است و باید به کمال برسد، ازاین رو به کمک همه صاحب نظران علوم اجتماعی نیاز دارد. جامعه حقوقی ایران برای غنابخشی به این موزه کمک نماید و موزه حقوق را بعنوان یک سرمایه کشور در نظر بگیرند. امکان دارد این موزه نواقصی داشته باشد، ولی باید با کمک همه صاحب نظران تکامل بیشتری پیدا کند.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام نموده است در این موزه حدود یک میلیون سند حقوقی نگهداری می شود.

منبع: