امیر سرتیپ الهامی: سامانه موشكی جوشن سال جاری عملیاتی می شود

به گزارش بهمن جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان با این که سامانه موشکی جوشن سال جاری عملیاتی می شود، اظهار داشت: پدافند هوایی ارتش به دانش های نوظهور همچون لیزر، کوانتوم و دسترسی به فضا وارد شده است.

به گزارش بهمن به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا الهامی، جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد پیشرفت های اخیر این نیرو، عنوان کرد: نقطه عطف پیشرفت های پدافند هوایی که به صورت جهشی پدافند را ارتقا داد، تدبیر و راهبرد کلان فرمانده معظم کل قوا بود که سبب استقلال و جداشدن از ساختار قبلی نیروی هوایی بود.
وی ادامه داد: این تدبیر کلان ایشان که توام با حمایت های بسیار سازنده و اثرگذار سلسله مراتب در ستاد ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح بود سبب رشد جهشی و قابل ملاحظه پدافند هوایی شد. واقعا باید نقطه اصلی و رمز پیشرفت پدافند هوایی را همان عنایت ویژه فرمانده معظم کل قوا و نگاه تیزبینانه و همینطور تشخیص بموقع ایشان در استقلال پدافند هوایی ارتش دانست و تدابیر ایشان در پیشرفت های پدافند هوایی ارتش بسیار موثر است.
امیر سرتیپ الهامی افزود: مأموریت پدافند هوایی صیانت و دفاع از مرزها و آسمان جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه تهدید هوایی است؛ ازاین رو همه تجهیزات پدافند هوایی ارتش و سامانه هایی که در سازمان رزم ارتش به حساب می آیند فقط شامل سامانه های راداری و موشکی نیستند. بلکه سامانه های دیگری هم هستند که جزو سامانه های پدافند هوایی هستند، ولی در شناخت عامه مردم مغفول مانده و یا اطلاعات بسیاری کمی از آن در دسترس قرار دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه سامانه های راداری فعال (ACTIVE) و غیر فعال (PASSIVE) دستاوردهای بسیار ارزشمندی را پارسال رونمایی و به چرخه عملیاتی اضافه کردیم. در حوزه سامانه های درگیری هم یک سامانه موشکی جدید با نام سامانه جوشن را در اواخر سال قبل طراحی نموده ایم و امیدوارم بتوانیم امسال بعد از آزمایش های نهایی به چرخه عملیاتی خود اضافه نماییم. سامانه کنترل فرماندهی کاملا ایرانی را هم با تجربیات داخلی ساخته ایم.
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: فرزندان این کشور در پدافند هوایی ارتش در کنار همه رزمندگان سالهای دفاع مقدس نقش خودشان را برای دفاع از مرزهای کشورمان ایفا کرده اند و در این راه جانباز یا شهید شدند و برخی هم خانواده های خویش را از دست دادند. اما امروز افتخار می نماییم که نگذاشتیم وجبی از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد. شاید سخت بتوان یک برش خاص از سالهای دفاع مقدس را برای پدافند هوایی جداکرد. چونکه در سالهای دفاع مقدس بیشتر از ۶۰۰ فروند از هواگردهای دشمن بعثی را منهدم کردیم و بیشتر از ۲۵ هزار عملیات هوایی را ناکام گذاشتیم.
امیر سرتیپ الهامی اظهار داشت: ما در حوزه دانش بنیان بودن هم فعالیتهای بسیاری انجام دادیم. چون تهدیدات لحظه به لحظه و روز به روز تغییر می کند باید خودمان را متناسب با تهدیدات ارتقا بدهیم. چون تهدید از تکنولوژی استفاده می نماید پس ما هم باید در لبه تکنولوژی دنیا باشیم تا خودمان را حفظ نماییم. وگرنه نمی توانیم نیاز کشورمان را در حوزه پدافند هوایی تأمین نماییم و در مقابله با تهدیدات تکنولوژیک دشمن ایستادگی نماییم. در واقع یکی از الزامات برای پدافند هوایی این است که خویش را با پیشرفته ترین علوم روز دنیا سازگار کند.
وی عنوان کرد: امروز با افتخار به مردم عزیز ایران اسلامی عرض می نماییم که با ایجاد بستر نخبه پروری، همکاری و هماهنگی در مجامع علمی و پژوهشی کشور بخصوص در شرکتهای دانش بنیان در مقابل فرار مغزها و انتقال نخبگان کشور به خارج از کشورمان ایستادگی کردیم. یکی از نخبگان عزیز ما اظهار داشت که اگر در یکی از پروژه های جدید قرارداد امضا نمی کردم، اگر شما این تکلیف کاری را به من محول نکرده بودید تمام کارهای من برای سفر به خارج از کشور انجام شده بود. این مورد یکی از افتخارات نیروی پدافند هوایی است که با ایجاد بستر همکاری برای نخبگان و فعال شدن آنها که باعث حفظ آنها در کشور است که دانش و آموخته های آنها برای کشورمان حفظ شود.
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: یکی از قدیمی ترین و پیشتازترین نیروها در جلب همکاری با دوستان عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستیم، چونکه این یک تکلیف برای ماست. در مأموریت ابلاغی برای ما آمده است که حراست و صیانت از آسمان کشور با استفاده از همه ظرفیت های ممکن. وقتی این مأموریت صریح به ما در نیروی پدافند هوایی ارتش ابلاغ گردیده یعنی این که می توانیم این مأموریت را با همکاری و استفاده از دستاوردهای برادران عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دستاوردهای خوبی در حوزه های پدافند هوایی دارند به خوبی انجام دهیم. از سالهای بسیار دور که ریشه آن در سالهای دفاع مقدس است با هم همکاری داریم و این فعالیت ها علاوه بر تعمیق بیشتر، حوزه های بیشتری هم پیدا کرده است.
امیر سرتیپ الهامی اظهار داشت: ما هم در کارگاه ها و مراکز ساخت اختصاصی نیروی پدافند هوایی ارتش بعضی از پهپادهای خودمان را طراحی، تولید و به سازمان رزم یگان های خود الحاق کرده ایم. بعضی از این پهپادها هم تولیدات وزارت دفاع هستند که بعد از بازدید از آنها و تغییر بعضی از آنها مطابق نیاز پدافند هوایی ارتش به وزارت دفاع اعلام نموده و بعد از اعمال این تغییرات، محصول مورد نیاز ما به نیروی پدافند هوایی ارتش تقدیم می شود.
وی افزود: یکی از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران، اجرای مأموریت های مردم‍یاری است. در این مأموریت پرافتخار خود هر آنچه ازعهده ما برآید برای آرامش و آسایش مردم عزیزمان انجام می دهیم. هنگامی که مردم احتیاج به کمک بدنی دارند ما بازوان پرتوان ارتش را در اختیار آنها قرار می دهیم. در سختی هایی که طی چند سال گذشته بر مردم ایران وارد شد در کنار آنها بودیم. در مبحث بیماری کرونا هم سعی کردیم در کنار مردم باشیم و توانستیم کارهایی مانند تولید ماسک، تولید مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی معابر، تجهیز بیمارستان ها و اختصاص فضای آنها به مردم، ایجاد بیمارستان های صحرایی، ایجاد تخت های نقاهتگاهی ویژه و هرآنچه توانستیم را برای خدمت گذاری به مردم در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

منبع: