وزارت خارجه ایالات متحده خبر داد؛ گفتگوی مقامات آمریكا و چین درباره ایران و دیگر مسائل جهان

وزیر خارجه آمریکا و رییس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین در گفتگویی تلفنی با یکدیگر درباب مسائل مهم جهان همچون ایران رایزنی کردند.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «یانگ جیه چی» رییس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین، در گفتگویی تلفنی درباب با اهمیت ترین مسائل جهان همچون ایران، میانمار، هنگ کنگ، تایوان، کره شمالی و ویروس کرونا رایزنی کردند.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با یانگ جیه چی٬ رییس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین ضمن تاکید بر ضرورت همکاری و شفافیت در مورد منشاء ویروس کرونا موضوعات حساس دیگری نظیر مذاکرات وین درباب برجام، برخورد حکومت چین با مسلمانان اویغور، هنگ کنگ و تایوان را بیان کرد.
رسانه های دولتی چین گزارش دادند که یانگ جیه چی در این مذاکرات حساسیت پکن را در مورد ادعای نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان توسط برخی در آمریکا عنوان و این ادعا را «داستان مضحکی» توصیف کرد.
به گزارش این رسانه ها، یانگ جیه چی به وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن با مسایل مربوط به تایوان باید «با احتیاط و مناسب» برخورد کند.
رویترز می نویسد این مذاکره تلفنی در شرایطی انجام می شود که مناسبات دو کشور به دلیلهای گوناگون، همچون اختلافات تجاری، مسئله حقوق بشر و منشاء ویروس کرونا گرفتار تنش شده است.
وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه ای اعلام نمود: دیپلمات های ارشد دو کشور در مورد کره شمالی نیز گفتگو کرده و آنتونی بلینکن نگرانی های واشنگتن را در مورد وخامت موازین دموکراتیک در هنگ کنگ و اویغورها مطرح کرده است.
وزارت خارجه آمریکا افزود که آنتونی بلینکن از چین خواسته است کارزار اعمال فشار بر تایوان را متوقف کرده و شهروندان آمریکایی و کانادایی را که از دید واشنگتن غیر قانونی بازداشت شده اند آزاد کند.
در این بیانیه آمده است: موضوع اصلی سخنان وزیر خارجه این کشور در مورد کره شمالی تاکید بر ضرورت همکاری پکن و واشنگتن برای خلع سلاح هسته ی کره شمالی بوده است.
به گفته وزارت خارجه آمریکا دیپلمات های ارشد دو کشور در این گفتگو به سایر موضوعات مهم بین المللی همچون ایران و میانمار نیز پرداخته اند.
وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود یادآوری کرد که آنتونی بلینکن در مورد منشاء ویروس کرونا بر ضرورت همکاری و شفافیت، همچون انجام مرحله دوم تحقیقات هیئت علمی سازمان بهداشت جهانی در چین تاکید کرده است.