طلال عتریسی با مهر مطرح كرد؛ ثمره ویژه نامگذاری روز جهانی قدس

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان با اعلان اینکه امام خمینی (ره) بُعد دینی مسأله فلسطین را آشکار ساختند، اظهار داشت: حمله مقاومت به تأسیسات دیمونا معادلات امنیتی صهیونیستها را برهم زد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده ای در ساختار و هدف گذاری گروه های مقاومت در سرتاسر منطقه به وجود آمد. خیلی از گروه هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می کردند، بر «قومیت گرایی عربی» تکیه داشتند و آنرا پشتوانه ای برای فعالیتهای مبارزاتی خود قلمداد می کردند.
در واقع، این احساس در بین گروه های مقاومت وجود داشت که آنها با تاکید بر عنصر مشترک «قومیت گرایی عربی» می توانند میان ملت ها و ارتش های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. از همین روی، این مورد خود به تنهایی به چالش بزرگی در راه مقاومت تبدیل گشته بود، برای اینکه چنین نگرشی باعث شد تا مبحث و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.
از سوی دیگر، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا بر روی اعتبار زدایی از «قدس اشغالی» بعنوان یک هویت اسلامی متمرکز شد. آمریکایی ها اقدامات زیادی را در جهت اعتبارزدایی از «قدس اشغالی» انجام دادند که ازجمله آنها میتوان به حفاری ها در مسجدالاقصی، یهودی سازی قدس، کوشش برای تغییر بافت جمعیتی قدس و کوچ دادن الزامی مسلمانان از قدس، اشاره نمود. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «طلال عتریسی» تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان انجام داده است که مشروح آنرا مطالعه می کنید؛
*همانطور که می دانید در طول سالیان متمادی گذشته روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد، همواره با شکوه و عظمت بسیاری در نقاط مختلف جهان و بخصوص در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. به نظر شما دستاوردهای این روز چه بوده است؟
روز جهانی قدس در طول سال های گذشته مسأله قدس و فلسطین را در سطح جهان اسلام تثبیت کرد. طی چند سال گذشته، تلاش هایی برای به فراموشی سپردن مسأله فلسطین انجام شد؛ تلاش هایی که با حمایت رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا انجام شد. با این وجود، این مسأله هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد.
نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان بعنوان روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) در واقع با هدف آشکار ساختن بُعد دینی مسأله فسلطین و قدس انجام شد. حالا روز جهانی قدس به جزئی جدایی ناپذیر از ماه مبارک رمضان تبدیل گشته است.
طی سالهای گذشته، تعداد کشورهایی که در آنها روز جهانی قدس گرامی داشته می شود، افزایش پیدا کرده است. این بدان معناست که بصیرت و آگاهی روزافزونی درقبال مسأله فلسطین و قدس وجود دارد. این بصیرت روزافزون در واقع ثمره ویژه نامگذاری روز جهانی قدس به حساب می آید.
* رژیم صهیونیستی همواره به اشکال مختلف کوشیده است تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهد. به نظر شما علت اصلی و اساسی که سبب شده است تا صهیونیست ها در این حوزه گام بردارند چیست؟
رژیم صهیونیستی تلاش می کند با استفاده از ابزارهای فراوان در راه بزرگداشت روز جهانی قدس بخصوص در فلسطین کارشکنی کند طبیعتاً رژیم صهیونیستی همواره در جهت کاستن از سطح اهمیت روز جهانی قدس گام برداشته است. باوجود تمامی تلاشهای رژیم صهیونیستی در این حوزه، اما الان شاهد آن هستیم که اندیشه آزادسازی قدس اشغالی در اذهان همه فلسطینیان، مسلمانان و آزادگان در سرتاسر جهان باقی مانده است.
درست بنابراین است که بزرگداشت روز جهانی قدس در کشورهای مختلف جهان، رژیم صهیونیستی را به شدت خشمگین می سازد. این رژیم تلاش می کند تا با استفاده از ابزارهای فراوان، در راه گرامیداشت روز جهانی قدس در نقاط مختلف و بخصوص در فلسطین، کارشکنی و سنگ اندازی کند.
کاملاً واضح است که تحقق هدف آزادسازی قدس اشغالی به مثابه آخر پروژه صهیونیستی در منطقه است. مقامات رژیم صهیونیستی خود بیشتر از دیگران به این مسأله واقف هستند. از همین روی، آنها تمام تلاش خویش را به کار بسته اند تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهند.
*چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می دهند، چیست؟
اصابت موشک مقاومت به مکانی در نزدیکی تأسیسات دیمونا در اراضی اشغالی اتفاق بزرگی بود. محور مقاومت با این حمله موشکی پیام مهمی را به صهیونیست ها مخابره کرد و آن، این بود که تأسیسات حیاتی و راهبردی آنها در تیررس مقاومت بوده و آنها در هر لحظه قادر به هدف قرار دادن این تأسیسات هستند.
افزون بر این، باید اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران پیش تر نیز اعلام نموده بود که در صورت هرگونه تجاوزگری رژیم صهیونیستی، هزاران موشک به سمت مواضع این رژیم روانه خواهد شد. برخورد موشک شلیک شده مقاومت به نزدیکی تأسیسات دیمونا باعث ظهور و بروز اختلافات فراوان میان فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی شد.
از سوی دیگر، این حمله موشکی تمامی معادلات امنیتی اسرائیل را برهم زد و نشان داد که گنبد آهنین باوجود تمامی تبلیغاتی که صهیونیست ها انجام می دهند، قادر به رهگیری موشک های مقاومت نیست. بهرحال، مقامات رژیم صهیونیستی بعد از حمله موشکی به دیمونا به این نتیجه رسیده اند که نتیجه جنگ احتمالی آتی هرچه که باشد، به نفع آنها نخواهد بود.
*نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از گروه های مقاومت در سرتاسر منطقه و بخصوص پشتیبانی از گروه های مقاومت در فلسطین را چطور ارزیابی می کنید؟ ثمرات حمایت های تهران از مقاومت بخصوص در فلسطین چه بوده است؟
حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور باعث افزایش قدرت بازدارندگی آن شد واضح است که جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور، پشتیبانی از مقاومت نه تنها در فلسطین که در دیگر نقاط منطقه را در دستور کار خود قرار داد. نکته قابل تأمل در این حوزه، آن است که جمهوری اسلامی ایران نه به صورت پنهان، که آشکارا مواضع خود در پشتیبانی از مقاومت را فریاد زد.
همین مسأله سبب شده است تا تحریم های فراوانی ضد جمهوری اسلامی ایران وضع شود. عدم به رسمیت شمردن رژیم صهیونیستی از یک سوی و پشتیبانی از مقاومت فلسطین از طرفی، باعث تحمیل فشارهای فراوان جامعه بین الملل به جمهوری اسلامی ایران شده است.
بدون شک میتوان ادعا کرد که اگر حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در فلسطین و دیگر کشورهای منطقه نبود، حالا محور مقاومت در موضع ضعف قرار داشت و روند نرمال سازی روابط با صهیونیست ها فراتر از سطح کنونی بود. حتی دشمن صهیونیستی اذعان می کند که حمایت های ایران باعث تقویت محور مقاومت شده است.
امروز ما شاهد افزایش روز افزون قدرت بازدارندگی مقاومت در نقاط مختلف منطقه و کاهش این قدرت در نزد صهیونیست ها هستیم. چه عاملی باعث افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت شده است؟ طبیعتاً حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در فلسطین و منطقه چنین دستاوردی را به دنبال داشته است.