امروز؛ وزارت امور خارجه چین سفیر ژاپن را احضار كرد

بهمن: وزارت خارجه چین سفیر ژاپن در این کشور را در اعتراض به تصمیم توکیو به رهاسازی آب های آلوده در دریا فراخواند.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین سفیر ژاپن در این کشور را بمنظور اعتراض به تصمیم توکیو برای آزاد کردن پساب نیروگاه هسته ای «فوکوشیما»، فراخواند.
«وو ژیانگهائو» دستیار وزیر امور خارجه چین در دیدار با «هایدیو تارومی» سفیر ژاپن در پکن اظهار داشت: تصمیم ژاپن، مسائل جهانی مربوط به محیط زیست اقیانوسی، سلامت عمومی بین المللی و امنیت مردمانی که در کشورهای همسایه زندگی می کنند را نادیده می گیرد.
دستیار وزیر امور خارجه چین در این خصوص افزود: این تصمیم احتمالاً قوانین و قوانین بین المللی را نیز نقض می کند. این اقدام درخور یک کشور مدرن و متمدن نیست. چین نارضایتی عمیق و مخالفت جدی خودرا مقابل آن اعلام می کند.
این در حالیست که به سبب تصمیم توکیو برای رها سازی آب های آلوده نیروگاه فوکوشیما در دریا، کره جنوبی نیز پیش تر سفیر ژاپن در سئول را برای ادای توضیحات فراخواند.
در حال حاضر ۱.۲۳ میلیون تن آب آلوده در محل این نیروگاه نگهداری می شود و با توجه به این که فضای موجود برای نگهداری آب آلوده در حال اتمام است، مقامات دولتی ژاپن ناچار به تصمیم گیری فوری در این رابطه شده اند.
بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به طرح های مورد بررسی دولت برای مدیریت آب های آلوده این نیروگاه معترض بوده و خیلی از کشاورزان و ماهیگیران محلی از بازگرداندن آب آلوده به اقیانوس اظهار نگرانی کرده اند.
لازم به ذکر است که زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ میلادی، سبب فاجعه اتمی فوکوشیما و نشت مواد رادیو اکتیو شد. متخصصان این حادثه را پس از حادثه چرنوبیل بزرگ ترین فاجعه اتمی تاریخ می دانند.

منبع: