كارشناس كُرد عراقی : انقلاب ایران پشتوانه محكمی برای جنبش های آزادیخواه

یک کارشناس کُرد عراقی اعلام نمود که انقلاب اسلامی ایران توانست پشتوانه محکمی برای جنبش های آزادیخواه در منطقە و جهان باشد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- حلیمه ملائی: امروز انقلاب اسلامی ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی خویش را در حالی جشن می گیرد که منطقه غرب آسیا و جهان در شرایط متفاوت و حساس اما با همان خصوصیت سناریوهای تکراری به سر می برد.
همواره این پرسش مطرح می شود که چرا غربی ها که تجربه چندین انقلاب در اروپا، روسیه و آمریکا را داشته اند باید نگران انقلاب در ایران باشند؟ اساساً کدام خصوصیت انقلاب ایران است که آنها را نگران کرده است؟ بدون شک پاسخ اصلی در خصوصیت اسلامی بودن، ایدئولوژیک و فرامرزی بودن این انقلاب است. انقلابی که با اینکه خواسته های سیاسی و اقتصادی را مطالبه می کرد اما اساس شکل گیری آن بر تفکری استوار بود که راه چاره رهایی ملت های منطقه و جهان را در رهایی از اردوگاه استعماری غرب و اسرائیل می دانست.
در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری مهر گفتگویی را با «عثمان گلپی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه ترتیب داده است که از نظر می گذرد؛ وی درمورد انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی مردم ایران از نظر معنوی، مشوقی قدرتمند برای جنبش های مبارزە با ستم و استکبار بود تا این جنبش ها بدانند شکست قدرت های ستمکار و نابودی آنها آنقدر هم دشوار نیست.
وی در پاسخ بە سوالی دربارە تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر جنبش هایی که با صدام دیکتاتور وقت عراق مبارزه می کردند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی بود که رژیم طاغوتی ایران به جنبش های آزادیخواه کُرد عراق پشت کرده بود و قیام ایلول هم بنا بر این شکست خورد. انقلاب اسلامی ایران توانست پشتوانه محکمی برای جنبش های آزادیخواه آن زمان بە ویژە جنبشهای کُرد عراقی در مبارزە با ظلم و ستم صدام باشد و از نظر معنوی هم پیروزی این انقلاب، مشوقی قدرتمند برای این جنبش ها بود.
انقلاب اسلامی ایران خون تازه برای مقابله با ظلم
عثمان گلپی گفت: این انقلاب پشتوانه ای قدرتمند برای گفتگو و ایجاد قدرت اسلامی جهادی مانند جنبش اسلامی ضد رژیم بعث بود چون که پیش تر چنین قدرتی وجود نداشت. انقلاب اسلامی ایران خونی تازه در رگ جنبش های اسلامی بود که در مقابل ظلم و ستم و بی عدالتی ایستادگی می کردند.
استکبار جهانی ایران را فرمانپذیر می خواهد
عثمان گلپی در پاسخ به این پرسش که چرا غربی ها ۴۲ سال است که ایران را تحت فشار قرار داده و برای نابودی ایران توطئه چینی می کنند؟ اظهار داشت: در واقع ابرقدرت ها به دنبال منافع خود هستند و کشورها و قدرت هایی را می خواهند که فرمانبر و حافظ منافع آنها باشد. آشکار است که آنها به ثروت و دارایی کشورها چشم دوخته اند به همین خاطر مخالف استقلال کشورها بوده و هر کشوری که منافع خویش را ترجیح دهد، با او مخالفت خواهند کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: ایران تا زمانی که تحت فرمان آنها نباشد، با همه این ظلم ها روبروست و چنانچه نخواهد این را بپذیرد، کشورهای غربی برای مخالفت با ایران دست به هر اقدامی می زنند.
این کارشناس کُرد عراقی تصریح کرد کە ابرقدرت ها هر چه را در توان داشتند در اختیار صدام قرار دادند. وقتی صدام عملیات انفال را با سلاح های ابرقدرتها انجام می داد، آنها باوجود اطلاع از ستمکار بودن صدام، همچنان پشتیبان او بودند اما وقتی نفعی برایشان نداشت، در سال ۲۰۰۳ او را نابود کردند و این اقدام ثابت کرد که مبنای از بین بردن یا ماندن حکومت ها، منافع است نه سیاست های انسان دوستانه و آزادی و دموکراسی.
تفاوت انقلاب اسلامی ایران و سایر انقلاب ها
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ارتباط با تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها هم اعلام نمود: انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها تفاوت های زیادی دارد، انقلاب ایران علاوه بر تغییر در ساختار حکومت، در همه ابعاد تغییر ایجاد کرد بنا بر این می توان آنرا انقلابی سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی دانست. این انقلاب به خارج از مرزهای ایران هم توسعە پیدا کرد و الان می تواند علاوه بر تهران بر تصمیمات چهار کشور دیگر هم مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر بگذارد و از نظر فکری هم جایگاهی را به خود اختصاص داده که خیلی از کشورها تهران را مرجعی برای تصمیمات خود می دانند.

منبع: