معاون اول رئیس جمهور: لرستان از استان های پرظرفیت و مستعد پیشرفت است

بهمن: جلسه دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، با معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (سه شنبه، ۳۰ دی) اجرا شد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در این نشست، استان لرستان را از استان های پرظرفیت و مستعد پیشرفت برشمرد و اظهار داشت: این استان از نیروی انسانی تحصیلکرده ی باکیفیت برخوردارست که قادر هستند تحولاتی جدی در استان لرستان ایجاد کنند.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: استان لرستان با برخورداری از ظرفیت های گوناگون نظیر نیروی انسانی مستعد، منابع آب، زمین حاصلخیز و جاذبه های طبیعی و گردشگری نباید با محرومیت و کاستی مواجه باشد.
جهانگیری با اشاره به اینکه استان لرستان از با اهمیت ترین پشتوانه های جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: پایبندی مردم استان لرستان به نظام و انقلاب همیشه ثابت شده است و این ظرفیتی مهم برای پیشرفت کشور است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده از طرف نمایندگان استان لرستان همچون مشکل آب، اشاره کرد: امروز تقریباً همه استان های کشور با مشکل محدودیت منابع آب روبه رو هستند که باید دراین زمینه مراقبت های لازم را انجام دهیم و با مدیریت صحیح، بهترین استفاده را از منابع آب انجام دهیم.
جهانگیری با تاکید بر این که راه اندازی سد معشوره یکی از اولویت های دولت می باشد، اشاره کرد: تامین منابع مالی یکی از موانع اصلی پیش روی اجرای این پروژه بوده که لازم است مباحث در رابطه با سدها و منابع آب استان لرستان در یکی از جلسات شورای عالی آب، مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دغدغه های مطرح شده از طرف نمایندگان مردم استان لرستان درباب خسارات ناشی از سیل، اظهار داشت: سیل سال قبل چندین استان را تحت تأثیر قرار داد و دولت با وجود محدودیت منابع، کارهای بزرگی در زمینه بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی لطمه دیده و پرداخت خسارات به کشاورزان انجام داد که لازم است منابع مالی موردنیاز برای جبران خسارات و لطمه های باقی مانده در استان لرستان تخصیص پیدا کند.
جهانگیری با تاکید بر این که باید در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی استان لرستان جاذبه هایی را برای حضور و مشارکت بخش خصوصی فراهم نماییم، گفت: استان لرستان فاصله چندانی با استان هایی نظیر تهران، اصفهان و مرکزی ندارد و با فراهم شدن زمینه حضور بخش خصوصی در استان لرستان، توسعه بخش کشاورزی و صنعت امکان پذیر خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور همین طور با تاکید بر ضرورت توجه و رسیدگی به بخش آب آشامیدنی و راه روستایی در استان لرستان، از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم خود خواست در اسرع وقت سفری به این استان انجام داده و اعتباراتی را برای رسیدگی به روستاهای استان اختصاص دهد.
جهانگیری به درخواست نمایندگان مردم استان لرستان برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی نیز اشاره و اشاره کرد: دولت پیشنهاداتی را برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان های مختلف همچون استان لرستان به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و مجلس نیز آنرا تصویب کرده است و الان منتظر تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم که انتظار می رود باتوجه به این که ایجاد این مناطق هیچ بار مالی برای دولت ندارد، هرچه سریع تر شاهد تأیید از طرف مجمع باشیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه جنگل های زاگرس را از بزرگترین سرمایه های کشور برشمرد و اظهار داشت: در سالهای اخیر که بحث آتش سوزی در این جنگل ها مطرح بوده است، این خسارات را همیشه بعنوان یک فاجعه ملی تلقی کرده ام و همیشه از وزارت دفاع خواسته ام آمادگی لازم را برای اتفاء حریق در این جنگل ها بوسیله بالگرد داشته باشد.
جهانگیری همین طور با ابراز تأسف از جان باختن برخی جوانان در جریان آتش سوزی برخی جنگل ها، اظهار داشت: این اتفاقات بسیار دردناک بود و قلب مردم ایران را به درد آورد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مطالبه نمایندگان مردم استان لرستان در خصوص توجه به زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار، از معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی خود خواست مشکلات این زنان را مورد بررسی قرار دهد و اظهار داشت: دولت برای یک ونیم میلیون نفر از روستاییان با اولویت زنان خودسرپرست شرایطی را فراهم نموده است که از پوشش بیمه برخوردار شوند.
جهانگیری با اشاره به همدلی میان نمایندگان مردم استان لرستان و مسئولین اجرائی استان، اشاره کرد: هماهنگی و وحدت، رمز اصلی پیشرفت کارها در استان لرستان است که باید قدر این ظرفیت را بدانیم و از آن مراقبت نماییم.
در این نشست نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز با اشاره به این که در استان لرستان صدای وحدت، یکدلی و هماهنگی وجود دارد، اظهار داشت: توسعه اقتصادی و ارتقاء فرهنگی باید به صورت توأمان اتفاق بیفتد که لازم است دولت به مباحث فرهنگی و تخصیص بودجه برای این حوزه در استان لرستان توجه کند.
استاندار لرستان نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت استان در بخش های مختلف ارائه و پیشنهاداتی را در جهت توسعه و پیشرفت استان بیان کرد.
در این جلسه همین طور نمایندگان مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی تخصیص منابع آب را از با اهمیت ترین مطالبات استان مطرح و گزارشی از مهم ترین مشکلات استان ارائه کردند. اجرای پروژه راه آهن در استان لرستان، تامین آب آشامیدنی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و راه اندازی سد از با اهمیت ترین مطالبات و دغدغه های مطرح شده از طرف نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی بود.

منبع: