پوتین خبر داد؛ تشكیل كارگروه ویژه برای حل اختلافات ارمنستان و آذربایجان

بهمن: رئیس جمهور روسیه به دنبال دیدار با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان از تشکیل کار گروه ویژه ای برای حل اختلافات باکو و ایروان آگاهی داد.

به گزارش بهمن به نقل از تاس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، با ابراز رضایت از نتیجه دیدار سه جانبه روز گذشته، از تشکیل کار گروه ویژه ای برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان آگاهی داد.
پوتین بعد از دیدار چهار ساعته خود با رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در کرملین با ابراز خوشی از اینکه صلح میان دو کشور با موفقیت برقرار شده است از پاسخ مثبت آنها به میانجیگری طرف روسی با هدف جلوگیری از خونریزی، تثبیت اوضاع و دستیابی به آتش بس پایدار که به نفع مردم دو کشور و منطقه است، قدردانی کرد.
رئیس جمهور روسیه در ادامه اظهار داشت که مقام های ارشد ارمنستان، آذربایجان و روسیه یک کارگروه برای بحث در مورد احیای مسیرهای حمل و نقل در منطقه می سازند.

دیدار سه جانبه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان
پوتین همین طور آگاهی داد که ۲۳ پست بازرسی در منطقه استقرار صلحبانان روسی وجود دارد.
بر اساس توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان، روسیه حدود دو هزار صلحبان را برای مدت ۵ سال در منطقه قره باغ مستقر می کند.
پوتین با تاکید بر این نکته که حالا اوضاع در منطقه آرام است، اظهار داشت: برای بازگشت ایمن آوارگان داخلی و پناهندگان اقدامات زیادی انجام داده ایم و از چهاردهم نوامبر تا حالا بیش از ۴۸ هزار نفر به قره باغ بازگشتند. همین طور با میانجیگری روسیه، تبادل زندانیان و اجساد کشته شده ها انجام شده است.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، گفتگوی رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در مسکو دو ماه بعد از برقراری آتش بس میان این دو کشور با میانجی گری روسیه انجام شده است.
در پی برقراری این آتش بس که به آخرین جنگ در قره باغ تمام کرد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر ایجاد گذرگاهی که خاک اصلی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل کند، به توافق رسیدند.

منبع: