استاندار آذربایجان شرقی مطرح كرد سهم مهم استان های مرزی ایران و تركیه در تحقق برنامه تجارت ۳۰ میلیارد دلاری دو كشور

بهمن: آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مرز ایران و ترکیه، مرز صلح و دوستی است، اظهار داشت: باتوجه به افق تعیین شده برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور، استان های مرزی ایران و ترکیه می توانند سهم مهمی در تحقق این چشم انداز داشته باشند.
محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با استاندار ارزروم ترکیه، بر ایجاد روابط دوستانه گسترده و مستحکم بین دو کشور اصرار کرد و اضافه کرد: ایران و ترکیه در وضعیت سخت سالهای گذشته در کنار هم بوده اند و لازم است تا همکاری آنها با قوت بیشتری ادامه یابد.
وی با اشاره به حمایت ایران از دولت ترکیه در جریان کودتای سال ۲۰۱۶، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت و ملت ترکیه بوده و دولت و ملت ترکیه نیز در دوران تحریم های ظالمانه آمریکا در کنار ملت ایران بوده اند.

وی با اشاره به اینکه مرزهای بین دو کشور در حدود ۴۰۰ سال است که مرزهای صلح و دوستی است و روابط شهرهای ارزروم و تبریز پیشینه ای به قدمت تاریخ دارد، افزود: در وضعیت جاری و با تسهیل ارتباطات و تبادلات، انتظار می رود رفت وآمد و مناسبات فرهنگی و تجاری بین دو طرف پررنگ تر شود.
پورمحمدی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی استان های مرزی در تحقق چشم انداز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه، اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در دو سوی مرز وجود دارد که می توانند مکمل هم باشد و نیازهای متقابل را می توان از این طریق تامین کرد.
وی از برقراری خط هوایی بین تبریز و ارزروم استقبال کرد و اظهار داشت: راه اندازی این خط پروازی رونق شایان توجهی در تجارت و صنعت گردشگری بین شمال غرب ایران و شرق ترکیه ایجاد خواهدنمود.
وی با اشاره به این که تبریز یکی از قطب های درمانی ایران است، اشاره کرد: حوزه گردشگری سلامت از حوزه های مهم و موثر همکاری بین دو استان و حتی منطقه می تواند باشد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تحصیل دانشجویان ایرانی در ارزروم و حضور دانشجویانی از شرق ترکیه در دانشگاه تبریز، اضافه کرد: تقویت همکاریهای علمی و دانشگاهی می تواند موتور محرکه تقویت روابط بین دو استان باشد.
وی ادامه داد: رفت و آمد مقامات دو استان و تبادل هیات های اقتصادی، تجاری و دانشگاهی در وضعیت مناسب و بازتاب رسانه ای آن می تواند تاثیر مثبتی در تحرک بخشیدن به مناسبات فرهنگی، علمی و تجاری بین تبریز و ارزروم داشته باشند.
وی با اشاره به مناطق آزاد تجاری ارس و ماکو، اظهار داشت: وجود دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی بزرگ و مهم ایران در همسایگی ترکیه و ظرفیت های زیرساختی و قانونی آنها، زمینه اجرای پروژه های صنعتی مشترک بین دو کشور را فراهم نموده است.
پورمحمدی اشاره کرد: همکاری منطقه ای در زمینه آب و انرژی از دیگر حوزه های قابل توجه برای همکاری هستند که می تواند منافع زیادی برای هر دو طرف داشته باشد.
استاندار ارزروم نیز در این دیدار با تاکید بر افزایش مروادات تجاری و اقتصادی با ایران به خصوص استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: به دنبال ایجاد خط پروازی بین تبریز و ارزروم هستیم.
اوکای مِمیش اظهار نمود: در استان ارزروم امکانات لازم برای سرمایه گذران ایرانی برقرار است و هم چنین تجار این استان آماده سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی هستند.
وی با اشاره به مراودات عمیق فرهنگی ایران و ترکیه به لحاظ اشتراکات تاریخی، دینی، زبانی و قومی، اظهار داشت: حدود ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه آتاتورک ارزروم در حال تحصیل هستند.
به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی هم چنین درباب وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران سوالاتی پرسید و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک خبرهای خوشی از واکسن ایرانی کرونا منتشر شود.

منبع: