سناتور مورفی؛ امارات سابقه تسلیح تروریست ها را دارد

بهمن: سناتور كریس مورفی با انتشار پیامی از دولت آمریكا خواست تا در فروش سلاح و جنگ افزارهای پیشرفته به امارات عجله نكند.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، برخی از سناتورهای آمریکایی در تلاش هستند تا طرح فورش ۲۳ میلیارد دلار سلاح همچون جنگنده اف ۳۵ را به امارات لغو کنند. در همین رابط سناتور «کریس مورفی» با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: امارات متحد آمریکا است اما گریزی از این مساله نیست که اماراتی ها سابقه انتقال سلاح های ایالات متحده به شبه نظامیان افراطی را داشته و مقررات بین المللی در لیبی و یمن را نقض کرده اند.
به نوشته مورفی، حداقل آمریکا نباید در روند فروش تسلیحات به این کشور با عجله اقدام نماید.

روز گذشته اعلام گردید که سه سناتور آمریکایی در صدد ارائه طرحی هستند تا دولت پرزیدنت ترامپ را از فروش بیش از ۲۳ میلیارد دلار پهپاد و دیگر سیستم های تسلیحاتی به امارات متحده عربی باز دارند.
«باب منندز» و «کریس مورفی» سناتورهای دموکرات، و «رند پال» سناتور جمهوریخواه، روز چهارشنبه گفتند که چهار قطعنامه جداگانه را در رد طرح پرزیدنت ترامپ برای فروش پهپادهای «ریپر»، جت های جنگی «اف -۳۵»، موشک های هوا به هوا و جنگ افزارها و مهمات دیگر ارائه خواهند کرد.
اعضای کنگره که هفته پیش در جریان این طرح قرار گرفته اند، می گویند که این فروش عظیم تسلیحاتی موازنه قدرت در خاورمیانه را تغییر می دهد.
بسیاری از نمایندگان همین طور نگران هستند که امارات از این تسلیحات مقابل غیرنظامیان در یمن استفاده نماید. این تسلیحات ساخت شرکت های «جنرال اَتُمیکز»، «لاکهید مارتین»، و «ریتیان» است.
هر چند این قطعنامه ها توجه قانونگذاران را جلب خواهدنمود و ممکنست تحویل این تسلیحات را به تاخیر بیندازد ولی بعید است سبب توقف آن شود.
چنین قطعنامه هایی باید مورد تائید اکثریت در سنا قرار بگیرد و سنای تحت کنترل جمهوریخواهان به ندرت از برنامه های رئیس جمهوری حمایت نمی نماید. گذشته از آن، این قطعنامه ها حتی در صورت تصویب شدن در مجلس نمایندگان با وتوی ترامپ روبرو خواهند شد.
اما جو بایدن، رئیس جمهوری بعد، می تواند به دلیلهای امنیت ملی فروش آنرا متوقف نماید. سناتورها می گویند دولت ترامپ به سبب توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی اهتمام در سرعت بخشیدن به این فروش تسلیحاتی دارد.

منبع: