جلال زاده: بایدن با برگشت به برجام اشتباه دولت ترامپ را جبران می كند

به گزارش بهمن یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر بایدن عقلانیت به خرج داده و به معاهده بین المللی برجام برگردد در آن صورت جمهوری اسلامی برمبنای برجام رفتار كرده منوط به آنكه آمریكا ضرر و زیان اقتصادی مردم ایران به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام را جبران كند.
وحید جلال زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده آمریکا اظهار نمود: اعتقاد برخی بر آنست که بایدن به برجام بر می گردد. پیش از بررسی این احتمال لازم است این نکته را یادآور شوم که دموکرات ها بیشترین تحریم ها را در طول دوران ریاست جمهوریشان مقابل ایران اعمال کردند و حتی بیشترین تحریم ها مربوط به دولت اوباما بوده است.
وی ادامه داد: اوباما و وزیر خارجه اش که برجام را امضا کردند نخستین ناقض برجام بودند که تعهدات را زیر پا گذاشته و به آن عمل نکردند. همان زمان هم وزارت خارجه به این مساله اعتراض کرد. پس نباید تصور شود که دولت دموکرات اوباما تعهدات برجام را اجرائی کرده و فقط ترامپ از آن خارج شده است. این دولت اوباما بود که تعهدات را اجرائی نکرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بایدن قبل از این ترامپ را سرزنش کرده بود که چرا با خروج از برجام ایران را به بمب هسته ای نزدیک کرده است حال اینکه جمهوری اسلامی بنا بر فتوای مقام معظم رهبری دنبال ساخت بمب هسته ای نیست. بنا بر این نخستین اولویت وزارت خارجه باید تامین منافع حداکثری مردم باشد که اگر دولت بایدن بخواهد به برجام برگردد همه بدانیم راه اشتباه دولت ترامپ را جبران می کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی به تعهداتش در برجام پایبند بود اما ترامپ از آن خارج شد و پیش از آن هم دولت اوباما تعهداتش را اجرا نکرد. پس نباید خوش بین بود که با آمدن بایدن همه چیز گل و بلیل شده و پنجره گشایش حداکثری رو به ایران باز می شود. این یک گرای اشتباهی است که برخی مفسرین در جامعه ایران پخش می کنند که با ریاست جمهوری بایدن فشارهای اقتصادی به جمهوری اسلامی کم می شود. ما باید برای حل مشکلات اقتصادی بر توانمندی های داخلی تکیه کرده و راهبرد اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم.
جلال زاده در جمع بندی اظهار نمود: اگر بایدن به برجام برگردد تازه راه اشتباه دولت ترامپ را جبران کرده است، پس باید قبل از همه ضرر و زیانی که به جمهوری اسلامی با خروج ترامپ و پیش از آن اجرائی نکرده تعهدات از طرف دولت اوباما، وارد شد را جبران کند. در این صورت ایران طبق تحولات روی خوش نشان میدهد.

منبع: